29/10/2015 - ¨Προδομένα όνειρα και πάλι¨ του Αλ. Παπαχελά

    Αθήνα, 29/10/2015

    ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

       Αναδημοσιεύουμε από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Τετάρτης 28/10/2015, το άρθρο του Αλ. Παπαχελά με τίτλο " Προδομένα όνειρα και πάλι " για να συνειδητοποιήσετε την κακοδαιμονία που μαστίζει την πατρίδα μας, από την νοοτροπία και τις ενέργειες του μεγαλύτερου μέρους του πολιτικού προσωπικού που κυβερνάει τη χώρα μας.

     

       Προδομένα όνειρα και πάλι


       Ενας κορυφαίος πολιτικός, της σημερινής κυβέρνησης, επισκέφθηκε έναν μεγάλο διεθνή οργανισμό όταν βρισκόταν ακόμη στην αντιπολίτευση. Στόχος της επίσκεψης ήταν να συνομιλήσει με το Νο2 του σημαντικού οργανισμού, να μιλήσει για την Ελλάδα και να ακούσει τι γίνεται διεθνώς. Μόλις τέλειωσε τη συνάντηση βρέθηκε με μερικούς Ελληνες υπαλλήλους. Τον ρώτησαν πώς πήγε κι εκείνος απέφυγε να απαντήσει, αλλά έθεσε ένα καίριο ερώτημα: «Δεν μου λέτε, εδώ πόσους μπορεί να διορίσει ή να αποσπάσει μία ελληνική κυβέρνηση». Οι συνομιλητές του έβαλαν τα γέλια γιατί ήξεραν ότι (α) κανείς δεν μπαίνει σε τέτοιο οργανισμό χωρίς πολύ αυστηρές εξετάσεις και (β) ακόμη και να εισέλθει «λαθραία» δεν θα μπορέσει να σταθεί γιατί το σύστημα θα τον αποβάλει ως ανεπαρκή.  Δεν αλλάζει δυστυχώς το DNA του Ελληνα πολιτικού, με ελάχιστες εξαιρέσεις.
       Είτε είναι 60άρης είτε 40άρης, αριστερός ή δεξιός, το μυαλό του είναι στον διορισμό και το ρουσφέτι. Διαβάζω προσεκτικά τις ανακοινώσεις και τα ΦΕΚ για διάφορες τοποθετήσεις που κάνει η κυβέρνηση Τσίπρα. Τα βιογραφικά προδίδουν φανερή ένδεια προσόντων και μεγάλη αμηχανία.
       Θυμάμαι τον κ. Τσίπρα στα Προπύλαια μετά την πρώτη εκλογική του νίκη να υπόσχεται πως κάθε νέος που έχει τα προσόντα θα μπορεί να βρει δουλειά. Πόσο «κλωτσάει» εκείνη η διακήρυξη με τους συστηματικούς διορισμούς ημετέρων, κολλητών και συγγενών! Θα μου πείτε, δεν είναι ο πρώτος, ούτε και ο τελευταίος. Ναι, έγιναν βαρβαρότητες από προηγούμενες κυβερνήσεις, ακόμη και μετά το ξέσπασμα της κρίσης. Οδοντίατροι τοποθετήθηκαν επικεφαλής αμυντικών βιομηχανιών και γυμναστές διοικητές νοσοκομείων. Αλλά μην κοροϊδευόμαστε ότι πέθανε δήθεν το παλιό και ήλθε το καινούργιο... Η φαυλότητα δεν πέθανε, αλλά ανακυκλώθηκε.
       Πολλοί νέοι άνθρωποι πίστεψαν σε κάτι πολύ διαφορετικό. Προς το παρόν επιμένουν, γιατί τους απωθεί το παλιό και δεν θέλουν να παραδεχθούν το λάθος τους. Αλλοι απελπίζονται και αναζητούν την τύχη τους στο εξωτερικό. Με τα ποσοστά της ανεργίας στους νέους σε δυσθεώρητα ύψη και τόσα συσσωρευμένα «προδομένα όνειρα» το καζάνι που βράζει μπορεί και να σκάσει...

    27/10/2015 - "Η μικρόνοια ως επιλογή" του Χρ. Γιανναρά

    Αθήνα, 27/10/2015

    ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ 

      Αναδημοσιεύουμε από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής 25/10/2015, το άρθρο του Χρ. Γιανναρά με τίτλο " Η μικρόνοια ως επιλογή", για να συνειδητοποιήσετε το έγκλημα που γίνεται εις βάρος της πατρίδας και του λαού της, το οποίο ξεκίνησε από το 1981  και συνεχίζεται με μεγαλύτερη ένταση από τη σημερινή κυβέρνηση, με ένα μέρος της ευθύνης να ανήκει και στους Έλληνες ψηφοφόρους οι οποίοι έχουν εθιστεί στο ρουσφέτι και στο πελατειακό κράτος, προτάσσοντας την ατομοκεντρική τους ιδιοτέλεια η οποία καταστρέφει την πατρίδα και κατά συνέπεια όλους εμάς που ζούμε σ' αυτή την χώρα. Και εις ανώτερα.
       Η μικρόνοια ως επιλογή

       Η εικόνα πέρασε σε όλα τα Δελτία Ειδήσεων. Ενας ξέφρενος εκπαιδευτικός να κραυγάζει στον καινούργιο υπουργό Παιδείας την αγανάκτησή του, με ερώτημα καταλυτικό: «Αφού το Μνημόνιο σας απαγορεύει να διορίσετε δασκάλους και ρημάζουν τα σχολειά, γιατί δεν μειώνετε τον αριθμό των συμβούλων του κάθε υπουργού διορίζοντας (ισοδύναμα) με το κόστος κάθε συμβούλου τρεις, το λιγότερο, δασκάλους;».

       Η απάντηση στο ερώτημα είναι προφανέστατη, γι’ αυτό και δεν δόθηκε – ο κώδικας «πολιτικής ορθότητας» στην παντομίμα του δημοκρατικού παιγνίου την απαγορεύει. Τον κ. Τσίπρα δεν τον ενδιαφέρουν τα σχολειά που ρημάζουν χωρίς δάσκαλο, τον ενδιαφέρει να μη ρημάξει το κόμμα του χωρίς βολεμένους κομματανθρώπους. Ιδια στάση, πανομοιότυπη, με αυτήν του Αντ. Σαμαρά, του Γ. Παπανδρέου (τουπίκλην ολίγιστου), Κ. Καραμανλή του βραχέος, Κ. Σημίτη και πάει λέγοντας (οπισθοβατικώς). Αν και νέος, φρέσκος και ριζοσπάστης, ο Αλ. Τσίπρας είναι πειθήνια υποταγμένος στην απαρέγκλιτη αρχή του εν Ελλάδι συνταγματικού πολιτεύματος, της αχαλίνωτης κομματοκρατίας: «Πρώτα το κόμμα και ύστερα η κοινωνία» – δεν λέμε «η πατρίδα», γιατί τη λέξη την αχρηστεύει η χρήση της από τον κ. Καμμένο, τον εκλεκτό του «προοδευτικού» εθνομηδενισμού.

       Αν ο κ. Τσίπρας ενδιαφερόταν για την κοινωνία (και ο κ. Καμμένος για την πατρίδα), υπουργός Παιδείας δεν θα ήταν ο πανάσχετος κ. Φίλης, ούτε θα είχε προηγηθεί ο κ. Μπαλτάς (που λογάριαζε την αριστεία για «ρετσινιά» στοχεύοντας στο Νόμπελ του σκοταδισμού). Στο συνονθυλευματικό (τέως και νυν) κόμμα του κ. Τσίπρα δεν περιλαμβάνονται μόνο αφελείς του μηδενιστικού πρωτογονισμού, υπάρχει και μερίδα σοβαρών ανθρώπων, με επίπονα δουλεμένες απόψεις «πατριωτικής Αριστεράς». Ο κ. Τσίπρας έχει (εκών-άκων;) περιθωριοποιήσει αυτήν την ποιότητα και δυναμική – επαναλαμβάνει και εδώ τη στάση των προκατόχων του πρωθυπουργών (ωσάν η πρωθυπουργία εν Ελλάδι να παρέχεται υπό όρους, ένας από τους οποίους είναι η εσκεμμένη πριμοδότηση, στερητικώς, του φασιστοειδούς εθνικισμού). Πρώτο, λοιπόν, συμπέρασμα από την παγερή πρωθυπουργική αδιαφορία για την αγανάκτηση - πρόκληση που συνόψιζε το ερώτημα προς τον κ. Φίλη: Μην περιμένουμε την παραμικρή διαφορά στην πολιτική συμπεριφορά, νοοτροπία, στρατηγική του κ. Τσίπρα όσον αφορά τα «ουσιώδη». Το ενδιαφέρον του για τα όσα συγκροτούν την ποιότητα της ζωής και το νόημα της συλλογικότητας (γλώσσα, ιστορική συνείδηση, παιδευτική καλλιέργεια, αίσθηση δημοσίου συμφέροντος, κράτος δικαίου, ενεργός πολιτισμική ιδιοπροσωπία) αποδείχνεται τόσο λυμφατικό όσο και των κυβερνήσεων που με ντροπή αναπολούμε: Σαμαρά - Μπαλτάκου, Γ. Παπανδρέου - Β. Βενιζέλου, Καραμανλή του βραχέος.

       Συμπέρασμα δεύτερο: Κανένας κομματικός αρχηγός στην Ελλάδα δεν δείχνει να διδάσκεται από το παρελθόν το κοντινό, όχι το απώτερο. Κανένας δεν μπορεί να δει τα αίτια της παραλυτικής ανημπόριας να λειτουργήσει κράτος, κράτος στην υπηρεσία του πολίτη, των αναγκών της κοινωνίας των πολιτών. Τα αίτια είναι εξόφθαλμα, αλλά αδιόρατα για τους πολιτευόμενους. Πού οφείλεται αυτή η τυφλότητα; Στον αυτονόητο χαρακτήρα που έχει προσλάβει η διαστροφή – και αυτός είναι ο ορισμός της παρακμής. Η παρακμή λαών και η ιστορική τους εξαφάνιση είναι σαφώς το αποτέλεσμα μεταλλαγής της παθολογίας σε φυσιολογία.

       Εχουμε χρόνιους εθισμούς οι σήμερα Ελληνώνυμοι σε αυτή τη διαστροφική μεταλλαγή. Κάθε κυβέρνηση επιδιώκει, πριν από κάθε τι άλλο, την επανεκλογή της, όχι την πραγματοποίηση των επαγγελιών της, όχι να αντιμετωπίσει τις κραυγάζουσες κοινωνικές ανάγκες. Πρώτιστος στόχος η ψηφοθηρία, δηλαδή η οικοδόμηση πελατειακού κράτους. Το ρουσφέτι αποκλείει αυτονόητα την αξιοκρατία, οι κοινές ανάγκες πρέπει να εξυπηρετηθούν όχι από τον ικανό και δημιουργικό, αλλά από τον ευνοοημένο: πιθανότατα ηλίθιο ή κακοήθη, Η πείρα βεβαιώνει ότι ο αυθαίρετα ευνοημένος είναι πάντοτε ανασφαλής, άρα απαιτητικός και άπληστος. Γι’ αυτό και ο συνδικαλισμός των «λειτουργών του κράτους» είναι κατά κανόνα αντικοινωνικός: εκβιάζει, αυθαιρετεί, καθιστά το κράτος αντίπαλο του πολίτη, απειλή για τον πολίτη, μισητό στον πολίτη.

       Ετσι η παθολογία γενικεύεται, παίρνει τις διαστάσεις λοιμικής. Η κυβέρνηση ή το κόμμα υπηρετεί πρωταρχικά την ιδιοτέλεια της επανεκλογής, ο πολίτης αμύνεται απέναντι στην ιδιοτέλεια της εξουσίας αντιτάσσοντας τη δική του ατομοκεντρική ιδιοτέλεια – φοροδιαφυγή, ιδιοποίηση του κοινωνικού χρήματος (υπερκοστολογήσεις δημοσίων έργων, πλαστές συντάξεις, αργομισθίες κ.τ.ο.). Η «κοινωνία» παύει να κοινωνεί τις ανάγκες, παλινδρομεί στη λογική της ζούγκλας: της επιβίωσης και επιβολής του ισχυροτέρου, της ανεξέλεγκτης προτεραιότητες των εγωτικών τυφλών ενορμήσεων και ενστίκτων. Ο τρόπος που παρκάρουμε, που οδηγούμε, που πολιτικολογούμε, που λιμπιζόμαστε τα καταναλωτικά αγαθά, που υπερασπιζόμαστε τις επιλογές μας στο ποδόσφαιρο ή στην πολιτική, ο εγωκεντρικός τρόπος που ακυρώνει τη χαρά της σχέσης, υποβιβάζει τη γλώσσα, θυσιάζει τη δημιουργία στο βωμό του εντυπωσιασμού, αυτός ο πρωτόγονος, της ζούγκλας τρόπος είναι η αυτονόητη, «φυσιολογική» καθημερινότητά μας σήμερα.

       Είναι αφορμή πανικού και τρέλας, κυριολεκτικά, να πιστοποιεί ο Ελληνας ότι τον κυβερνάει μια αυτοδιαφημιζόμενη στην «αριστερή» κυβέρνηση, που ο ένας υπουργός της έχει καταθέσεις εκατομμυρίων (και ξεχνάει το νούμερο), ο άλλος επέδειχνε νεοπλουτίστικη αφροντισιά στο ντύσιμό του και στο σπιτικό του, διεκδικώντας θέση στο διεθνές jet set, ο τρίτος βάλλεται πανταχόθεν για τις εξωφρενικές απολαβές του από τη δικηγορική – και πάει λέγοντας. Δεν είναι πουριτανικά τα κριτήρια που δημιουργούν την έκπληξη, είναι ορθολογικότατα τα ερείσματα του φόβου και της απόγνωσης, όταν εκατομμυριούχοι επαγγέλλονται την πολιτική εκπροσώπηση της φτωχολογιάς, των ανέργων, των κατεξευτελισμένων και ατιμασμένων συνταξιούχων.

       Ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας δεν είναι ο ίδιος, ύστερα από κάποιους μήνες πρωθυπουργίας. Η διαφορά γίνεται εξόφθαλμη, έστω κι αν δεν μπορεί να συγκεκριμενοποιηθεί σε λέξεις. Εχασε το λεξιλόγιο του αγωνιστή, μιλάει πια τη γλώσσα της αυτάρκειας. Δεν αναμετριέται με στόχους, φλυαρεί απολογητικά εξωραΐζοντας την αυτοάμυνα – στα αχνάρια των σπιθαμιαίων προκατόχων του. Αν οι προκλητικές ανεπάρκειες (ή επιπολαιότητες) υπουργών δεν επιφέρουν ακαριαία την απαλλαγή από τα καθήκοντά τους, πώς να εμπιστευθεί ο πολίτης ότι θα ξαναλειτουργήσει κράτος, θα καταξιωθεί η ποιότητα, θα αποκατασταθεί συνέπεια και κοινωνική δικαιοσύνη;

       Η βιτρίνα της κυβέρνησης, τα κρατικά ΜΜΕ, είναι η πιο αποκαρδιωτική εικόνα διάψευσης των ελπίδων που διέβλεπαν οι αισιόδοξοι στο πρόσωπο του Αλέξη Τσίπρα. Η ποιότητα σε διωγμό, τα προγράμματα, σχεδόν όλα, παραχωρημένα στις κομματικές βδέλλες, στους ατάλαντους και ανατριχιαστικά αγράμματους αλλά έγκαιρα εφοδιασμένους με κομματική ταυτότητα.

       Για μία ακόμα φορά, η μικρόνοια αποδείχνεται επιλογή, όχι κουσούρι.

    26/10/2015 - "Το τσουνάμι που έρχεται" του Στρ. Σαφιολέα

    Αθήνα, 26/10/2015

    ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ  

     

        Αναδημοσιεύουμε από την εβδομαδιαία εφημερίδα FREE SUNDAY της Κυριακής 25/10/2015, το άρθρο Στρ. Σαφιολέα με τίτλο " Το τσουνάμι που έρχεται", για να κατανοήσετε με απλά λόγια πως λειτουργεί η οικονομία που φέρνει πραγματική πρόοδο και ανάπτυξη, να γνωρίζετε την αλήθεια για την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η πατρίδα μας και να συνειδητοποιήσετε τις λανθασμένες (επιεικής χαρακτηρισμός) και αναποτελεσματικές πολιτικές που εφαρμόζει η σημερινή Κυβέρνηση, ώστε να είστε καλύτερα προετοιμασμένοι για το επερχόμενο τσουνάμι.

       Το τσουνάμι που έρχεται
       Λένε ότι πριν από ένα τσουνάμι υπάρχουν σημάδια: καθώς στην ακτή η θάλασσα αδειάζει από νερό, τα ζώα τρέχουν και τα πουλιά πετάνε προς την άλλη κατεύθυνση. Συνήθως τα σημάδια έρχονται την τελευταία στιγμή. Στην περίπτωσή μας, τα σημάδια για τη συμφορά που έρχεται στην οικονομία υπάρχουν εδώ και πάρα πολύ καιρό. Αρνούμαστε να τα αναγνωρίσουμε. Τώρα το κύμα έρχεται, και ίσως είναι πολύ αργά.
        Οι οικονομολόγοι μπορούν να το εξηγήσουν με πολύ πιο ακριβείς όρους, αλλά αυτό που ζούμε δεν είναι κάποιο πελώριο μυστήριο. Χρειάζονται καλά αμειβόμενες δουλειές για τον κόσμο. Οι δουλειές αυτές έρχονται από επενδύσεις. Επενδύσεις θα έρθουν όταν οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται είναι πιο ελκυστικές εδώ, στην Ελλάδα, απ’ ό,τι σε άλλα μέρη του κόσμου. Οι επενδυτές, που στην ουσία εκπροσωπούν κανονικούς ανθρώπους –όπως π.χ. ένα ταμείο σύνταξης μισθωτών στον Καναδά–, ψάχνουν να καταλάβουν αν μπορούν να εμπιστευτούν τα λεφτά τους σε έναν τόπο, για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα, για να τα πάρουν πίσω περισσότερα, ως αμοιβή για το διάστημα που τα άφησαν. Τα λεφτά αυτά χρηματοδοτούν τις επενδύσεις, οι επενδύσεις φέρνουν δουλειές, το κράτος φορολογεί τους εργαζόμενους και από τους φόρους χρηματοδοτεί τις απαραίτητες και χρήσιμες υπηρεσίες προς τους πολίτες, δηλαδή σχολεία, νοσοκομεία, ασφάλεια, φυσικά μισθούς και συντάξεις κ.λπ.
       Κάθε φορά που στο δρόμο βλέπουμε ένα αυτοκίνητο, κάθε φορά που λειτουργεί ένα στερεοφωνικό, κάθε φορά που ένα κινητό τηλέφωνο χτυπά, παρατηρούμε αγαθά που έχουμε εισαγάγει. Το ερώτημα είναι τι έχουμε εξαγάγει ως αντάλλαγμα για να τα κατέχουμε.
       Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, που είναι όμορφη, με δημοκρατικό πολίτευμα, με μορφωμένο, υποτίθεται, κόσμο, που μιλά και ξένες γλώσσες, θα έπρεπε να προσφέρεται σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στους επενδυτές ώστε να τοποθετήσουν τα λεφτά τους σε αυτήν. Όμως η γραφειοκρατία πνίγει τα πάντα, η διαφθορά συνεχίζει ατιμώρητη (το είπε και ο πρωθυπουργός στους υποψήφιους επενδυτές παρουσία του Προέδρου Κλίντον!) και μαζί η παιδεία καταρρέει, με τα πανεπιστήμιά μας να βρίσκονται στον πάτο των διεθνών αξιολογήσεων, που είναι και λογικό, καθώς επίσημα χείλη δήλωσαν πως επισήμως πλέον η αριστεία είναι κακό πράγμα.
        Η τωρινή κυβέρνηση, όπως εν πολλοίς και η προηγούμενη, εξαντλεί την ευρηματικότητά της στην επιβολή περισσότερων φόρων. Φόροι στις υπηρεσίες, φόροι στους μισθούς, φόροι στα άχρηστα ακίνητα, φόροι στα ανείσπρακτα εισοδήματα. Η κατάσταση θα ήταν πολύ αστεία, αν δεν ήταν πραγματικά δραματική: για παράδειγμα, πρόσφατα άκουγα στο ραδιόφωνο πως ο ΦΠΑ θα αλλάζει στις καντίνες των πλοίων ανάλογα με ποιο νησί πλησιάζουν.
       Αν υποθέσουμε πως ξαφνικά ένας άγνωστος μέχρι τώρα σ’ εσάς πλούσιος θείος σας πέθαινε στη μακρινή Αμερική και ο δικηγόρος του σας ειδοποιούσε ότι κληρονομείτε ένα εκατομμύριο δολάρια, θα τρέχατε να τα φέρετε στην Ελλάδα για να στήσετε μια δουλειά εδώ; Ασφαλώς όχι. Έτσι και οι ξένοι επενδυτές, δεν τρέχουν να φέρουν τα λεφτά τους στην Ελλάδα, ενώ όσοι Έλληνες μπορούν, τρέχουν να διώξουν λεφτά από την Ελλάδα για το εξωτερικό (λεφτά που θα χρησιμοποιηθούν για επενδύσεις και δουλειές στο εξωτερικό).
       Η κυβέρνηση, όσο και να προσπαθήσει, δεν θα καταφέρει να μαζέψει τα χρήματα που χρειάζεται για να χρηματοδοτήσει το αντιαποτελεσματικό, πελατειακό κράτος.  Το δε πελατειακό κράτος δεν θα μπορεί να διορίσει ούτε τα «δικά του παιδιά», και όσα έχουν διοριστεί θα πληρώνονται όλο και λιγότερο.
       Τα σημάδια υπάρχουν από καιρό. Έρχεται τσουνάμι. Κάποιοι το ξορκίζουν, το λένε «επονείδιστο», «παράνομο», «ταξικό». Όμως αυτό δεν θα το σταματήσει. Μπροστά μας δεν υπάρχει ραντεβού για την ανατροπή, αλλά ραντεβού με την πραγματικότητα. Όσο πιο γρήγορα οι πολίτες αναγκάσουν το πολιτικό καταστημένο να την αναγνωρίσει, τόσο πιο γρήγορα θα υπάρξει ελπίδα για μια επόμενη μέρα.
    *Ο Στράτος Σαφιολέας είναι σύμβουλος επικοινωνιακής στρατηγικής σε πόλεις που διεκδικούν Ολυμπιακούς Αγώνες. Είναι επίσης σύμβουλος για social media και media crisis management για εταιρείες στο εξωτερικό.

    20/10/2015 - "Ποιό κόμμα θα γεννήσει παράταξη" , Χρ. Γιανναρά

    Αθήνα, 20/10/2015

    ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ


       Αναδημοσιεύουμε από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής 18/10/2015, το άρθρο του Χρ. Γιαννναρά με τίτλο "Ποιό κόμμα θα γεννήσει παράταξη ", για να επαναφέρουμε στην μνήμη μας και να συνειδητοποιήσουμε μέσω της επιφυλλίδας του αξιόλογου αρθρογράφου - καθηγητή, ότι από το 1981 και μέχρι σήμερα κυβερνάει συνεχώς και αδιαλείπτως την πατρίδα μας η νοοτροπία και πρακτικές ΠΑΣΟΚ (με όλο το αρνητικό πρόσημο που έχουν), αλλάζοντας απλά το χρώμα στη σημαία των κομμάτων που κυβερνούν.

       Ποιό κόμμα θα γεννήσει παράταξη

       Η εκλογή αρχηγού στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι μία ακόμα αφορμή για τους πολίτες, να συνειδητοποιήσουμε ότι το πολιτικό σύστημα στη χώρα μας έχει αχρηστευθεί.
       Οταν έχει απολείψει η λογική της λειτουργίας των θεσμών, τι νόημα έχει να συζητάμε ποιος θα ηγηθεί στον θεσμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Οταν το συγκεκριμένο κόμμα δεν έχει ραχοκοκαλιά, δηλαδή στόχους πολιτικούς, κοινωνικό όραμα για τη γλώσσα, την ιστορική συνείδηση, την άμυνα, διαφοροποιημένες προτάσεις από τα άλλα κόμματα, για την παιδεία, τον συνδικαλισμό, τη Δικαιοσύνη, το ασφαλιστικό, τη φοροδιαφυγή, την αναξιοκρατία, πώς θα κρίνουν οι πολίτες ποιος υποψήφιος αρχηγός είναι ικανότερος να υπηρετήσει σκοποθεσίες και επιδιώξεις ανύπαρκτες;
       Οταν το 1984 η Νέα Δημοκρατία, πανικόβλητη από τις εκλογικές επιτυχίες του Ανδρέα Παπανδρέου, εξέλεγε αρχηγό τον ώς τότε αντίπαλό της Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, τα στελέχη της ομολογούσαν απερίφραστα ότι η επιλογή τους υπάκουε στη λογική «το ένα σαΐνι να φάει το άλλο»! Χρησιμοποιούσαν και χυδαιότερους χαρακτηρισμούς αποκαλύπτοντας ωμή και απολύτως ιδιοτελή τη λογική τους. Ιδια λογική κυριαρχεί και σήμερα: ποιος από τους υποψήφιους για την αρχηγία είναι ο πιο επιδέξιος για να «φάει» τον Τσίπρα. Είναι το μόνο που τους ενδιαφέρει.
       Μοιάζει αυταπόδεικτη η πιστοποίηση ότι η Ν.Δ. δημιουργήθηκε για να είναι κόμμα προσωποπαγές. Δεν φιλοδοξούσε να κομίσει πολιτική πρόταση, κοινωνικές στοχεύσεις, διαφοροποιημένες στρατηγικές, φτιάχτηκε ως θεσμικό όργανο μόνο για να εξυπηρετήσει τις προσωπικές φιλοδοξίες του ιδρυτή της. Βέβαια, απευθυνόταν πάντοτε στα στρώματα του πληθυσμού που συγκροτούσαν άλλοτε το Λαϊκό Κόμμα, και το κόμμα εκείνο εκπροσωπούσε «παράταξη». Παρά τις παιδαριώδεις αντιφάσεις ή και ιδιοτελείς αγυρτείες των ηγετών, η λαϊκή βάση του κόμματος συνιστούσε «παράταξη», γιατί είχε άξονα συνοχής: σάρκωνε (ίσως ανεπίγνωστα, αλλά σαφέστατα) την εμμονή των ψηφοφόρων του στην ελληνική τους ιδιαιτερότητα και ιστορική συνέχεια, την αντίστασή τους στον επαρχιώτικο, ξιπασμένον από τα «φώτα» της Δύσης, βενιζελικό εθνικισμό.
       Ο Κων. Καραμανλής αρνήθηκε να συνεχίσει την πολιτική παράδοση του Λαϊκού Κόμματος – ούτε και την κατάλαβε ποτέ. Φιλοδόξησε να είναι ο συνεχιστής του Βενιζελισμού με διαφορετικό πρόσημο, μιμητικό, ασαφές, αλλά στιλπνό: Διάλεξε αρχικά ως ετικέτα τον «ριζοσπαστισμό» (ΕΡΕ) και μετά τον ρητορικό γαλλισμό «Nouvelle République» (Ν.Δ.). Είχε όμως σίγουρο ταλέντο στη διαχειριστική πολιτική, σοβαρότητα και το κυρίως ηγετικό χάρισμα: να βάζει στόχους μεγαλεπήβολους. Απάλλαξε τη χώρα από τη βασιλική επιτρόπευση και πέτυχε την έγκαιρη ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
       Τον διαδέχθηκε ο ευπρεπέστατος, αλλά οδυνηρά ελλιπής στην πολιτική στρατηγική και σε κοινωνικές στοχεύσεις, Γεώργιος Ράλλης. Δεν είχε επαρκείς αντιστάσεις και σαρώθηκε από την καταιγίδα του ανδρεϊκού αμοραλισμού και λαϊκισμού. Την ίδια τύχη είχε και ο ασυγκρίτως υπέρτερος σε καλλιέργεια και πυγμή, αλλά εξίσου ανεπαρκής για να προβάλει ρεαλιστικό αντίλογο στον «κοινωνικό μετασχηματισμό» του Ανδρέα, Ευάγγελος Αβέρωφ.
       Με τον Κων. Μητσοτάκη αρτιώθηκε και εδραιώθηκε ο ποθητός εκπασοκισμός της Ν.Δ.: η τυφλή απομίμηση των ανδρεϊκών τεχνασμάτων θεωρήθηκε κλειδί για την επανάκτηση της εξουσίας, αλλά κατέληξε στην πλήρη πολιτική αφασία του κόμματος. Η άλλοτε «παράταξη» του πατριωτισμού και του φιλότιμου δεν πρόβαλε ούτε καν προσχηματική αντίσταση στα ιστορικά εγκλήματα του ΠΑΣΟΚ: στην επιβολή της μονοτονικής γραφής, στην κατάργηση κάθε αξιοκρατικής ιεραρχίας, στη διαστροφή του συνδικαλισμού σε δυνάστη του κοινωνικού σώματος, στον ανήθικο και εξωφρενικό υπερδανεισμό της χώρας, στον μεθοδικό αφελληνισμό της παιδείας. Το ΠΑΣΟΚ βύθισε την ελληνική κοινωνία σε έναν κυριολεκτικό πρωτογονισμό μανιακής καταλήστευσης του κράτους από τους πολίτες και του κάθε πολίτη από τους λειτουργούς του κράτους (εφοριακούς, υπαλλήλους της πολεοδομίας, νοσοκομειακούς γιατρούς, τελωνειακούς ή όποιους άλλους), με τη Ν.Δ. να ζηλεύει ολοφάνερα το κατόρθωμα των εθνομηδενιστών και να καρτερεί να τους διαδεχθεί μιμητικά.
       Μόνο ο Μιλτιάδης Εβερτ τόλμησε, στον σύντομο χρόνο της αρχηγίας του, να πει απερίφραστα: «Το κόμμα μας είναι σάπιο, οι βουλευτές μας είναι σάπιοι, η χώρα χρειάζεται μιαν ειρηνική επανάσταση». Αλλά ούτε και αυτός την τόλμησε. Στον επόμενο αρχηγό της Ν.Δ., Καραμανλή τον βραχύ, επέβαλαν οι διαφημιστές, σαν κεντρικό σύνθημα της προεκλογικής του εκστρατείας, την υπόσχεση «επανίδρυσης του κράτους». Ηταν η ευστοχότερη λεκτική αντιπρόταση στο ξέφρενο ηδονικό φαγοπότι λωποδυσίας, διαπλοκής και αυθαιρεσίας που είχε στηθεί στη χώρα με τα χρήματα ενός παρανοϊκού υπερδανεισμού. Λεκτικό πυροτέχνημα, που εγκαινίασε την πρωθυπουργία τού πιο άβουλου, νωθρού, βαριεστημένου από την άγουρη επιτυχία του και από την ίδια τη νεότητά του πολιτευτή. Με τον «Κωστάκη» (όπως ονοματικά τον αποτίμησε η λαϊκή εκφραστική) η Ν.Δ. έφτασε στην ολοκληρωτική απώλεια κάθε πολιτικής ιδιοπροσωπίας, μεταποιήθηκε σε ένα «γαλάζιο ΠΑΣΟΚ».
    Ακολούθησε η περίοδος Σαμαρά - Μπαλτάκου (το απόγειο ηθικού εκπεσμού του κόμματος), που οδήγησε στη συγκυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ: στην πλήρη πολιτική ταύτιση των δύο αυτουργών της καταστροφής κοινωνικού ιστού και κρατικής δομής στη «μεταπολιτευτική» Ελλάδα. Υποχρεώθηκαν οι δύο αυτουργοί να συλλειτουργήσουν στον εξευτελιστικότερο από τους ρόλους που επιφύλαξε η «νέμεσις» σε επαγγελματίες της εξουσίας: να «συγκυβερνήσουν» (τάχα μου) υπό διεθνή επιτροπεία.
       Τη διαδοχή σε αυτή την εκδοχή και παράδοση ηγεσίας, στο κόμμα της Ν.Δ., διεκδικούν τώρα ο Αδωνις Γεωργιάδης, ο Ευάγγελος Μεϊμαράκης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Απόστολος Τζιτζικώστας. Διερωτάται ο έννους πολίτης, ποιο είναι το επίπεδο αυτογνωσίας και επαφής με την πραγματικότητα αυτών των ανθρώπων; Κανένας τους δεν μιλάει για κοινωνικούς στόχους του κόμματος, για πολιτικές στρατηγικές, για αναγκαίες μεταρρυθμιστικές τομές, για λογοδοσία όσων υπήρξαν αυτουργοί ειδεχθών κοινωνικών εγκλημάτων. Ολοι μιλάνε τη γλώσσα των κερκίδων και με τα κριτήρια των κερκίδων, όλοι αυτοπροβάλλονται σαν ικανοί να γίνουν ο μονομάχος «αντι-Τσίπρας».
       Η στοιχειώδης σοβαρότητα, λογική και αυτοσεβασμός των εκλεκτόρων δοκιμάζονται οδυνηρά. Ο Αδωνις Γεωργιάδης μοιάζει ένα ενθουσιώδες προσκοπάκι, με φανατισμό νεοπροσήλυτου στο κόμμα και επικίνδυνα περιορισμένη κατάρτιση ή ωριμότητα. Ο Ευ. Μεϊμαράκης έχει φωραθεί δύο φορές από τις τηλεοπτικές κάμερες να βωμολοχεί με λεξιλόγιο του υποκόσμου, απίστευτης χυδαιότητας – αναγκάστηκε γι’ αυτό να παραιτηθεί από πρόεδρος της Βουλής και ο κ. Σαμαράς δεν έκανε δεκτή την παραίτησή του. Ο Απ. Τζιτζικώστας είναι ευπρεπέστατος, καλός διαχειριστής, αλλά μόνον αερολογεί με γενικότητες και αφελείς κοινοτοπίες. Ο Κ. Μητσοτάκης, μάλλον ο σοβαρότερος και ευφυέστερος, αυτοακυρώνεται με μόνη την προσαρμογή του στη λογική και στους στόχους αυτής της «αρχηγικής» αναμέτρησης.
    Είναι ανάγκη κάποιο καινούργιο όραμα να γεννήσει λαϊκή «παράταξη».