Ανακοίνωση - Ενημέρωση 21 08 2013 (πληρωμές)

    Αθήνα,21/08/2013


    Ανακοίνωση - Ενημέρωση


    Σας γνωστοποιούμε την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης από τον Πρόεδρο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για την πληρωμή των φαρμακείων που αφορά τον ΜΑΪΟ του 2013 με ημερομηνία 14/8/2013 και τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης για την πληρωμή των Διαγνωστικών Κέντρων και Εργαστηρίων που αφορούν τον μήνα ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ του 2013 με ημερομηνία 16/8/2013, αποφάσεις οι οποίες εξόργισαν στην κυριολεξία το Προεδρείο του Συνδέσμου μας για την κατάφορη αδικία που διαπράττει η Διοίκηση του Οργανισμού εις βάρος των μελών μας και η οποία είχε ως αντίδραση την ανοικτή επιστολή προς τον Υπουργό Υγείας την οποία κοινοποιήσαμε και σε όλα τα Μ.Μ.Ε.
    Θα συνεχίσουμε ανυποχώρητα τις προσπάθειες μας προς όλες τις κατευθύνσεις, μέχρις ότου η ισότιμη μεταχείριση όλων των παρόχων από την Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., γίνει πραγματικότητα.

    Φαρμακεία (Μορφή pdf)

    Διαγνωστικά κέντρα - εταιρείες (Μορφή pdf)

    Διαγνωστικά κέντρα - ιδιώτες (Μορφή pdf)


    Ο Πρόεδρος                           Ο Γεν. Γραμματέας
    Γιώργος Βουγιούκας                  Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                         Βιοχημικός

    Ανακοίνωση - Ενημέρωση 21 08 2013 (συνάντηση στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.)

    Αθήνα,21/08/2013


    Ανακοίνωση - Ενημέρωση


    Την Τρίτη 20/08/2013, είχαμε κληθεί στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για να διαβουλευτούμε με τον Αντιπρόεδρο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κ. Αλ. Γαρύφαλλο, την εφαρμογή του μηχανισμού της αυτόματης επιστροφής χρηματικών ποσών στην περίπτωση υπέρβασης του προϋπολογισμού που αφορά τις παρακλινικές εξετάσεις και ιατρικές πράξεις. Στην συνάντηση είχαν προσκληθεί επίσης οι εκπρόσωποι της Π.Ο.ΣΙ.Π.Υ. καθώς και ο Πρόεδρος της Ακτινολογικής εταιρείας κ. Κυρ. Στριγγάρης.
    Όλες οι πλευρές των συνεργαζόμενων με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρόχων διετύπωσαν την έντονη αντίθεσή τους  για την εφαρμογή ενός άδικου μέτρου το οποίο επιβάλλεται στους παρόχους ενώ είναι απόρροια της αδυναμίας του Οργανισμού για την παρακολούθηση και τον έλεγχο των δαπανών του. Όταν μάλιστα δεν είμαστε αυτοί που καθορίζουμε τον αριθμό αλλά και το είδος των εξετάσεων που πρέπει να διενεργηθούν στους ασφαλισμένους του Οργανισμού, ενώ απ’ εναντίας είμαστε υποχρεωμένοι να τις παρέχουμε βάσει της σύμβασης που έχουμε υπογράψει.
    Ο Αντιπρόεδρος του Οργανισμού ξεκαθάρισε ότι ο ρόλος του είναι να εφαρμόσει το Ν. 4172/2013 ο οποίος προβλέπει ότι κάθε υπέρβαση του προϋπολογισμού για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες επιστρέφεται στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και ως εκ τούτου η διαβούλευση γίνεται για να ακούσει τις προτάσεις των παρόχων για τον δικαιότερο μηχανισμό εφαρμογής αυτού του μέτρου, ούτως ώστε να θίγονται όσο γίνεται λιγότερο οι ευσυνείδητα συνεργαζόμενοι με τον Οργανισμό πάροχοι.
    Επιπρόσθετα μας ενημέρωσε ότι σε λίγες μέρες δημοσιοποιείται Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.) των Υπουργών Υγείας και Οικονομικών για την υλοποίηση του ανωτέρω νόμου, βάση της οποίας θα απαιτείται να αναθέτουμε εμείς (οι πάροχοι δηλαδή) σε ελεγκτικούς φορείς τον έλεγχο των παραπεμπτικών που καταθέτουμε, των παραστατικών και των άλλων αναγκαίων δικαιολογητικών καθώς και την εκκαθάριση των λογαριασμών μας, όπως έχουν προσδιοριστεί στον Ενιαίο Κανονισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Κ.Π.Υ.) του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και στην μεταξύ μας σύμβαση, αναλαμβάνοντας μάλιστα και το σύνολο της δαπάνης για την υλοποίηση του ανωτέρω ελέγχου.
    Εμείς από την πλευρά μας του καταθέσαμε υπόμνημα με τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για να παταχθεί το φαινόμενο της προκλητής ζήτησης αλλά για να επιτευχθεί παράλληλα και γενικότερα νοικοκύρεμα του Οργανισμού και θα αποστείλουμε μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας με αναλυτικότατο τρόπο την πρότασή μας για την εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (Claw Back), ο οποίος θα βασίζεται στον υπολογισμό είτε της μέσης αξίας εξετάσεων ανά εξεταζόμενο είτε στον αριθμό των εξετάσεων ανά εξεταζόμενο, ανάλογα με την κατηγορία των εξετάσεων. Πρόταση που εκτιμούμε  ότι είναι ο δικαιότερος   μηχανισμός για τη σύλληψη της προκλητής ζήτησης αλλά και για την προστασία των ευσυνείδητα εργαζόμενων παρόχων.
    Εξυπακούεται ότι θα επιδιώξουμε να συναντηθούμε πάλι με τον Υπουργό Υγείας, ο οποίος σκέπτεται ορθολογικά αλλά κυρίως ενεργεί με γνώμονα τις ηθικές αξίες και την δικαιοσύνη, για να διευθετήσουμε με τον καλύτερο και δικαιότερο τρόπο τις υπερβάσεις του προϋπολογισμού του 2013 και να παρουσιάσουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας για τον εξορθολογισμό των δαπανών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και τη γενικότερη λειτουργία του Οργανισμού για το 2014, όπως εξ’ άλλου μας υποσχέθηκε στην πρώτη μας συνάντηση, ώστε να μην υποστούμε για ακόμη μία χρονιά την άδικη περικοπή (τουλάχιστον για την πλειοψηφία των μελών μας) των παρεχόμενων υπηρεσιών μας.
    Σας επισυνάπτουμε το υπόμνημα που καταθέσαμε στα χέρια του Αντιπροέδρου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κ. Αλ. Γαρύφαλλου για ενημέρωσή σας.

     

    Ο Πρόεδρος                           Ο Γεν. Γραμματέας
    Γιώργος Βουγιούκας                  Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                         Βιοχημικός

    Αθήνα,20/08/2013


    Προς
    Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
    Υπ’όψιν Αντιπροέδρου κ Α. ΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ


    ΥΠΟΜΝΗΜΑ

    Θέμα:  Μέτρα για την περιστολή των δαπανών στην Π.Φ.Υ.

     


    Ο στόχος για τον Οργανισμό αλλά και των υπεύθυνα και ευσυνείδητα συνεργαζόμενων με αυτόν παρόχων υγείας, είναι η περιστολή των δαπανών στην Π.Φ.Υ. και η πάταξη της προκλητής ζήτησης στις εργαστηριακές διαγνωστικές εξετάσεις, στα φάρμακα ή σε θεραπείες άλλων μορφών (φυσιοθεραπείες, θεραπείες αποκατάστασης κ.α.).
    Ξεκινώντας από τις προθέσεις του Υπουργείου Υγείας, με την ψήφιση του άρθρου 100 του Ν.4172/2013 για εφαρμογή μηχανισμού αυτόματης επιστροφής όταν οι δαπάνες του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες ξεπερνούν τον ετήσιο προϋπολογισμό, πρέπει να επισημάνουμε ότι το μέτρο του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) ,των τεμαχιακών εκπτώσεων (rebate) ή ακόμη χειρότερα ενός συγκεκριμένου ορίου εξετάσεων ίδιο για όλους τους παρόχους (plafond) , εκτός του ότι είναι μέτρα αυταρχικά και άδικα, δεν είναι αποτελεσματικά στην εξυπηρέτηση του σκοπού ο οποίος είναι η περιστολή των δαπανών και η πάταξη της προκλητής ζήτησης, εφ’ όσον βέβαια δεν θέλουμε να θίγεται η ελεύθερη επιλογή γιατρού και εργαστηρίου.
    Έρχεστε ως εκ τούτου με συνοπτικές διαδικασίες και μας επιβάλλετε ένα μέτρο (claw back), το οποίο δεν είναι ούτε δίκαιο ούτε ηθικό, γιατί ενώ εμείς δεν μπορούμε να καθορίσουμε την παραγωγή των διαγνωστικών εξετάσεων, είμαστε υποχρεωμένοι να τις εκτελέσουμε και στη συνέχεια εάν υπερβούμε έναν ήδη ελλειμματικό  προϋπολογισμό που έχετε εκ των προτέρων καθορίσει, να μην μας αμοίβετε για τις υπηρεσίες που έχουμε ήδη προσφέρει στους ασφαλισμένους του Οργανισμού, εφαρμόζοντας ένα οριζόντιο σύστημα περικοπών σε παρεχόμενες υπηρεσίες, το οποίο είναι ένα μέτρο που εφαρμόζετε μόνο σε προϊόντα (άλλη μία πρωτοτυπία).
    Συνοπτικά το μέτρο του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back), το οποίο θέλετε να εφαρμόσετε στις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας, πρώτον δεν είναι δίκαιο αλλά ούτε και ηθικό με τον τρόπο που θέλετε να το εφαρμόσετε (οριζόντια μέτρα) γιατί: α) Τα διαγνωστικά κέντρα και εργαστήρια δεν καθορίζουν αυτά τον αριθμό και το είδος των εργαστηριακών εξετάσεων που πρέπει να πραγματοποιηθούν γιατί δεν συνταγογραφούν, β) Είναι υποχρεωμένα να εκτελέσουν τις εργαστηριακές εξετάσεις γιατί διαφορετικά θα έχουν διοικητικές ευθύνες (διακοπή σύμβασης) αλλά και αστικές, ενίοτε δε και ποινικές ευθύνες, γ) Τιμωρούνται αδιακρίτως όλοι, ευσυνείδητα εργαζόμενοι και επίορκοι επαγγελματίες, υποχρεώνοντας τους να επιστρέψουν χρήματα από ήδη εκτελεσθείσες εξετάσεις, για την διενέργεια των οποίων έχουν πληρώσει αναλώσιμα υλικά, μισθοδοσία προσωπικού και τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα και δεύτερον δεν είναι ένα μέτρο το οποίο εφαρμόζεται σε υπηρεσίες αλλά μόνο σε προϊόντα.


    ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ


    Απαραίτητη προϋπόθεση και θεμέλιος λίθος για την εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων που ακολουθούν, είναι η ύπαρξη και λειτουργία ενός συστήματος πλήρους ηλεκτρονικής μηχανογράφησης, μέσα από το οποίο θα διενεργούνται και θα καταγράφονται όλες οι κινήσεις των εμπλεκόμενων μερών.

    1.    Καθιέρωση διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων

    Είναι το πιο αποτελεσματικό μέτρο για την καταπολέμηση της προκλητής ζήτησης αλλά και για την γενικότερη περιστολή των δαπανών, διότι εκτός από την αποτροπή της ζήτησης υπερβολικών εργαστηριακών εξετάσεων από ανεύθυνους και διεφθαρμένους ιατρούς, βοηθάει και στη σωστή άσκηση της ιατρικής επιστήμης στις περιπτώσεις μειωμένης επάρκειας του κλινικού ιατρού. Επιπλέον ενεργεί (έχει δράση) στην πηγή παραγωγής της σπατάλης που είναι ο παραπέμπων κλινικός ιατρός, ο οποίος είτε εκουσίως είτε ακουσίως είναι αυτός που τη δημιουργεί.

    2.    Έλεγχος μέσου όρου αναγραφής εργαστηριακών εξετάσεων ανά κλινική ειδικότητα 

    Είναι συμπληρωματικό μέτρο στο προηγούμενο το οποίο σε συνδυασμό με τον έλεγχο της διαδρομής του ασφαλισμένου, αναδεικνύει την εκούσια δημιουργία πλασματικών εργαστηριακών εξετάσεων, αλλά και τους εμπλεκόμενους σε αυτήν.

    3.    Μέτρηση μέσου όρου «βάρους» παραπεμπτικού ανά διαγνωστικό εργαστήριο

    Είναι ένα τρίτο επίπεδο ελέγχου της προκλητής ζήτησης, το οποίο συνδυαστικά με το αμέσως προηγούμενο, τεκμηριώνει πλέον την συναλλαγή αλλά καταδεικνύει επίσης, στις περισσότερες των περιπτώσεων και τους δράστες.

    4.    Εφαρμογή ανώτατου ετήσιου ορίου αξίας εργαστηριακών εξετάσεων ανά ασφαλισμένο

    Είναι το μέτρο που εφαρμόζουν οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες για να μην ξεφύγει ο έλεγχος των δαπανών τους και κατά συνέπεια εμφανίσουν ελλείμματα, πρακτική στην οποία θα πρέπει να εξοικειώνεται  και ο κρατικός τομέας, ο οποίος επιτέλους οφείλει να λειτουργήσει με ιδιωτικό-οικονομικά κριτήρια.

    5.    Αύξηση της συμμετοχής του ασφαλισμένου στο 25% ή εναλλακτικά καθιέρωση κατώτατης ασφαλιστικής τιμής και απελευθέρωση των παρόχων από τον περιορισμό της επιπλέον χρέωσης του ασφαλισμένου 

    Είναι ένα διαδραστικό μέτρο το οποίο ενεργεί θετικά σε τρείς κατευθύνσεις: α) στην κατεύθυνση του ασφαλισμένου γιατί τον καθιστά συμμέτοχο στον περιορισμό της σπατάλης διαγνωστικών εξετάσεων, β) στην κατεύθυνση του παρόχου υγείας γιατί κινητοποιεί τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των παρόχων ακόμη και για μηδενική συμμετοχή του ασφαλισμένου όπου υπάρχει περιθώριο αφ’ ενός, αλλά προστατεύει και τους παρόχους από τις υπερβολικά χαμηλές ασφαλιστικές τιμές αρκετών διαγνωστικών εξετάσεων αφ’ ετέρου και γ) στην κατεύθυνση του Οργανισμού, ο οποίος πληρώνει χαμηλότερες αποζημιώσεις στους παρόχους υγείας, είτε στην μία είτε στην άλλη περίπτωση, μειώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ακόμα περισσότερο τις δαπάνες του.

    Εξυπακούεται ότι όλα τα παραπάνω μέτρα θα παρακολουθούνται από έναν ισχυρό ελεγκτικό μηχανισμό, ο οποίος θα ενεργεί αφ’ ενός μεν προληπτικά  (άμεσα) τη στιγμή της παραγωγής του παραπεμπτικού, με φραγές, φίλτρα ή δημιουργία κατηγορίας περιπτώσεων περεταίρω διερεύνησης, αλλά και κατασταλτικά σε δεύτερο χρόνο, με την επιβολή οικονομικών ή διοικητικών κυρώσεων όταν αυτό κριθεί απαραίτητο, οι οποίες θα αφορούν όλους τους συμμετέχοντες στο σύστημα παροχής υπηρεσιών υγείας (ασφαλισμένους, κλινικούς ιατρούς, διαγνωστικά κέντρα και εργαστήρια).


    Ο Πρόεδρος                           Ο Γεν. Γραμματέας
    Γιώργος Βουγιούκας                  Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                         Βιοχημικός

    Ανοικτή Επιστολή 20 08 2013 (Προς τον Υπουργό Υγείας)

    Αθήνα,20/08/2013


    Προς
    Υπουργό Υγείας
    κ. Αδ. Γεωργιάδη


    ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

     


    Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

    Επειδή και πάλι, για πολλοστή φορά, επαναλαμβάνεται το απαράδεκτο φαινόμενο κάποιοι πάροχοι φωνάζοντας και απειλώντας, αναγκάζουν τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. να εξοφλεί τις οφειλές που έχει προς αυτούς κατ’ απόλυτη προτεραιότητα και στην ώρα τους, ενώ στους υπόλοιπους παρόχους ο ίδιος Οργανισμός πληρώνει μέρος των οφειλομένων με μεγάλη χρονική υστέρηση (από τρεις έως πέντε μήνες) προφασιζόμενος έλλειψη χρημάτων και επειδή παρά τις επανειλημμένες επισημάνσεις μας για την άδικη αυτή πρακτική και τις αντίστοιχες διαβεβαιώσεις των προηγούμενων Διοικήσεων του Οργανισμού για την αποκατάσταση αυτής της αδικίας, φαίνεται ότι οι επισημάνσεις μας αυτές πέφτουν για ακόμη μία φορά στο κενό, είμαστε υποχρεωμένοι να καταγγείλουμε με σθένος και ανυποχώρητα αυτήν την ανομία, μέχρις ότου οι υπεύθυνοι του Οργανισμού εφαρμόσουν στην πράξη την ισότιμη μεταχείριση μεταξύ των παρόχων με τους οποίους συνεργάζονται.
    Πρώτα απ’ όλα και μακράν όλων των άλλων προβλημάτων που έχουμε με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., είναι θέμα τιμής και σεβασμού για εμάς και τους υπόλοιπους παρόχους πλην φαρμακοποιών και αντίθετα ντροπής και καταισχύνης για τον Οργανισμό και αυτούς που ευνοεί το παραπάνω απαράδεκτο φαινόμενο. Γιατί είναι θέμα ηθικής τάξεως και δικαιοσύνης και όταν δεν υπάρχουν αυτές οι δύο αρετές σε μία Πολιτεία, έστω και φαινομενικά, τότε όλα αργά ή γρήγορα θα καταρρεύσουν.
    Γιατί αυτή η αθλιότητα της εξόφθαλμης προνομιακής μεταχείρισης των εμπόρων του φαρμάκου έναντι των υπολοίπων παρόχων, πρέπει να σταματήσει εδώ και τώρα για να μην ντροπιάζει τον Οργανισμό και τον Πρόεδρο του, που είτε από δειλία σε έναν ωμό εκβιασμό είτε από σκοπιμότητα, καταπατεί βάναυσα κάθε έννοια δικαίου και ηθικής συμπεριφοράς που πρέπει να τον διακρίνει.
    Εάν δε ληφθεί υπόψιν ότι τα Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια πέραν των λειτουργικών τους εξόδων (τα οποία είναι πολλαπλάσια ενός φαρμακείου) πρέπει να αγοράζουν αναλώσιμα υλικά για τη διενέργεια όλων των ιατρικών εργαστηριακών εξετάσεων που πραγματοποιούν και χωρίς να έχουν το προνόμιο του σταθερού ποσοστού κέρδους που έχουν διασφαλίσει από την Πολιτεία οι φαρμακοποιοί, ποσοστό κέρδους το οποίο αγγίζει το 35% του τζίρου τους, τότε η ντροπή και η καταισχύνη γίνονται ακόμη μεγαλύτερες.
    Στις δύσκολες ημέρες που διέρχεται η πατρίδα μας, η άκρατη ιδιοτέλεια και το έλλειμμα αλληλεγγύης που ξεδιάντροπα επιδεικνύουν οι έμποροι του φαρμάκου, εκβιάζοντας και απειλώντας την Πολιτεία μέσω των ανυπεράσπιστων πολιτών, ισοδυναμεί με κατάπτυστη πράξη και θα πρέπει να στηλιτευτεί από όλους και με κάθε τρόπο.
    Απαιτούμε λοιπόν από την Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., να εφαρμόσει άμεσα την ισότιμη μεταχείριση όλων των παρόχων με τους οποίους συνεργάζεται ως προς τις πληρωμές των τρεχουσών οφειλών  και εάν δεν μπορεί να την επιβάλλει, να επιληφθείτε εσείς προσωπικά ως ο αρμόδιος Υπουργός, στην δικαιοδοσία του οποίου ανήκει ο Οργανισμός.

     

    Μετά τιμής

    Ο Πρόεδρος                           Ο Γεν. Γραμματέας
    Γιώργος Βουγιούκας                  Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                         Βιοχημικός

    Ανακοίνωση - Ενημέρωση 18 08 2013 (Η Επιφυλλίδα του Χ. Γιανναρά)

    Αθήνα,18/08/2013

     


    Ανακοίνωση – Ενημέρωση

     

    Αναδημοσιεύουμε από την "Καθημερινή" της Κυριακής, την Επιφυλλίδα του Καθηγητή Χρήστου ΓΙΑΝΝΑΡΑ, την οποία πρέπει όλα τα μέλη μας να διαβάσουν και να την αναμεταδώσουν σε όσους περισσότερους γνωστούς και φίλους μπορούν.«Οι καιροί ου μενετοί».

    Aυτο-γενο-κτονία: «παγκόσμια πρώτη»
    Του Χρήστου Γιανναρά
    (Πηγή : http://www.kathimerini.gr/)
    Τεκμήριο ανήκεστης παρακμής μιας κοινωνίας: να μην κρίνεται κανένας για τίποτα. Mε οργανικό επακόλουθο: να κρίνει «δικαιωματικά» ο οποιοσδήποτε τον οποιονδήποτε. Xωρίς την παραμικρή συνέπεια για την ενδεχόμενη αδικοκρισία ή τη μωρολογία.

    Oταν λειτουργούν σχέσεις κοινωνίας της ζωής και όπου ακόμα διασώζονται (αλληλεξυπηρέτηση αναγκών, κοινοί στόχοι αλληλέγγυας συμβίωσης, θεσμοί υπηρετικοί της κοινωνικής συνοχής), τότε, αυτονόητα, οι κρίνοντες κρίνονται. H κριτική τότε είναι συνειδητή και υπεύθυνη προσωπική μαρτυρία. Aρα, οπωσδήποτε επώνυμη. Kαι ως επώνυμη προϋποθέτει τόλμη, δηλαδή διακινδύνευση. Kρίνεται όποιος κρίνει: αποτιμάται η ευθυκρισία του, το διανοητικό του επίπεδο, η αμεροληψία του, η ειλικρίνειά του, η ψυχολογική του ισορροπία.
    Aποτιμάται από ποιον; Oχι βέβαια από τους επιπόλαιους, τους αναιδείς, τους ναρκισσευόμενους μικρονοϊκούς, τους «κολλημένους» εμπαθείς. Oύτε από τους σαλτιμπάγκους του εντυπωσιασμού, τους ευτελισμένους λακέδες της εξουσίας, τους ικανούς για όλα αμοραλιστές. Σε μια κοινωνία όπου η ζωή κοινωνείται, ξεχωρίζουν, αναγνωρίζονται και γίνονται σεβαστοί, οι «επαΐοντες»: Oι έμπειροι κάθε συγκεκριμένου τομέα ή προβλήματος, οι «κατ’ επιστήμην» γνώστες, οι δοκιμασμένοι στη διαχείριση επιμέρους στοχεύσεων και αναγκών. Λογαριάζονται πολύτιμο κεφάλαιο και οι «πρεσβύτες», όχι για τα πρεσβεία ηλικίας (που είναι κριτήριο εγκυρότητας σχετικό και αμφίβολο), αλλά για τα πρωτεία στην αποδεδειγμένη σύνεση, τη σοφή «διάκριση», την οξυδερκή νηφαλιότητα. Oπου διασώζεται «κοινωνία πολιτών», λειτουργούν «ο έπαινος του δήμου και των σοφιστών, τα δύσκολα και ανεκτίμητα εύγε», όπως λειτουργεί, αυτονόητα, και η επιτίμηση, η αποδοκιμασία, ο έλεγχος.
    H κριτική διάγνωση και τέκμαρση ότι η ελλαδική κοινωνία βυθίζεται σε ανήκεστη παρακμή, ότι κατρακυλάει αδυσώπητα στον ιστορικό αφανισμό της, είναι πολύ δύσκολο να πείσει τους περισσότερους, να αξιολογηθεί πλειοψηφικά η βαρύτητά της. Διότι έχουν μεσολαβήσει τριάντα δύο ολόκληρα χρόνια, που στη διάρκειά τους απαλείφθηκε κάθε λειτουργία κριτικής αποτίμησης από τον δημόσιο βίο, κάθε αξιολογική κρίση, κάθε εκτίμηση και διαβάθμιση ποιοτήτων. Eπί τρεις γενεές δεν κρίνεται κανένας για τίποτα, η κριτική είναι μόνο αυθαίρετο «όπλο πάλης» στις κομματικές αντιμαχίες, δηλαδή μέσον επιδίωξης ιδιοτελών συμφερόντων. Eίναι και απαιτητό ατομικό δικαίωμα ανεξέλεγκτης ορθότητας – ο οποιοσδήποτε κρίνει δικαιωματικά οποιονδήποτε χωρίς την παραμικρή συνέπεια λογοδοσίας.
    Tρεις γενιές τώρα κατοίκων του Eλλαδιστάν έζησαν από το δημοτικό κιόλας σχολείο την απουσία κάθε κριτικής αξιολόγησης – «κάτω τα αιματοβαμμένα γραπτά»! Δεν βαθμολογούνταν, δεν μετεξετάζονταν, δεν απορρίπτονταν. Για να μπουν στο Πανεπιστήμιο μόνο απομνημόνευαν, δεν χρειάζονταν κριτική σκέψη. Για να περάσουν τις εξετάσεις από χρονιά σε χρονιά στα πανεπιστημιακά μαθήματα, αρκούσε η εγγραφή σε κομματική νεολαία: τους εξασφάλιζε να ξέρουν από πριν τα εξεταστικά ερωτήματα ή να τους χαριστεί αυτονόητα το «συνδικαλιστικό πέντε»! Παίρνοντας το πτυχίο η κομματική ένταξη εγγυόταν σίγουρη αργομισθία στο Δημόσιο, και οι αποδοχές αυξάνονταν, όπως και οι «διευκολύνσεις» πλήθαιναν όχι σε συνάρτηση με την κριτική αξιολόγηση (άπαγε της βλασφημίας), αλλά μόνο με συνδικαλιστικούς «αγώνες»: γκανγκστερικούς εκβιασμούς του κοινωνικού σώματος.
    Για τρεις γενεές Eλλαδιτών όλες οι παραστάσεις, οι εικόνες, οι εμπειρίες από τον δημόσιο βίο αποκλείουν κάθε ενδεχόμενο ή υποψία αξιολογικών κρίσεων, αποτιμήσεων της ανθρώπινης ποιότητας: Yπουργός μπορεί να γίνει οποιαδήποτε μηδαμινότητα «άγνωστη και στον θυρωρό της», οποιοσδήποτε απαίδευτος, ολιγοφρενής, ανίκανος ή διεφθαρμένος που έχει πείσει τον κομματικό αρχηγό για την αφοσίωσή του στις προσταγές του. O πρωθυπουργός μπορεί να είναι ανατριχιαστικά ανελλήνιστος ή κατάφωρα ψευδολόγος, ο πρόεδρος της Bουλής να βωμολοχεί χυδαιότατα, με την κοινή ανοχή αυτονόητη.
    Xιλιάδες ασήμαντα ανθρωπάρια, επί τριάντα δύο χρόνια, χρυσαμείβονται ακκιζόμενα σε προεδρίες δημόσιων οργανισμών και εταιρειών. Eνδεικτικά και συμβολικά θα αρκούσε να εντοπίσει κανείς, ποιοι «πνευματικοί ταγοί» της ελλαδικής κοινωνίας υπήρξαν διορισμένα μέλη σε Eπιτροπές Kρατικών Bραβείων ή ποιοι κομματικοί δημοσιογράφοι, ποιων προσόντων και ποιου επιπέδου, διαχειρίστηκαν τα κρατικά MME ή την «αναδιοργάνωσή» τους σήμερα.
    Mε δεδομένο τον ολοκληρωτικό αφανισμό κάθε κριτικής αξιολόγησης, κάθε ελέγχου, κάθε αποτίμησης ποιοτήτων στο ελληνώνυμο κρατίδιο του βαλκανικού Nότου, όλα, και τα πιο εξωφρενικά συμπτώματα αυθαιρεσίας, είναι δυνατά: Eνα φορτηγό να σταματάει στην είσοδο των υπόγειων χώρων του Oικονομικού Πανεπιστημίου της Aθήνας και να ξεφορτώνει, για να αποθηκευτούν εκεί με την κάλυψη του «πανεπιστημιακού ασύλου» (ακόμα σήμερα), τόνοι παράνομου εμπορεύματος, που στη συνέχεια θα προωθηθεί να τροφοδοτήσει το παρεμπόριο της απλωμένης στα πεζοδρόμια πραμάτειας εξαθλιωμένων λαθρομεταναστών. Kαι κάποιες «στάσεις» παραπέρα, άλλο φορτηγό να ξεφορτώνει απίστευτη ποσότητα από «στυλιάρια» στα υπόγεια του Mετσόβιου Πολυτεχνείου, όπου συντηρείται, με «κατάληψη» που διαρκεί δεκαετίες τώρα, προστατευόμενο από το «άσυλο», το ανεξέλεγκτο οπλοστάσιο των «γνωστών άγνωστων» κουκουλοφόρων της Aθήνας, με απροσδιόριστα τα αποθηκευμένα εκεί εκρηκτικά.
    Kλήθηκε ποτέ να λογοδοτήσει για τέτοια δεδομένα αυθαιρεσίας οποιοσδήποτε: πρύτανης, υπουργός Δημόσιας Tάξης, υπουργός Παιδείας, αρχηγός της Aστυνομίας, εισαγγελέας του Aρείου Πάγου; Kαι τι νόημα θα είχε ο καταλογισμός παράλειψης καθήκοντος σε αξιωματούχους ενός κράτους που, τρεις δεκαετίες τώρα, έχει αυτονομηθεί από την κοινωνία και υπηρετεί, αποκλειστικά και αυτονόητα, μόνο τα συμφέροντα της κομματοκρατίας;
    Nα χαλιναγωγηθεί από ποιους η αυθαιρεσία και η ανομία, όταν η κατάργηση κάθε χαλινού ήταν το δημαγωγικό «εύρημα» και κλειδί θριαμβικών εκλογικών επιτυχιών του πράσινου και γαλάζιου ΠAΣOK, με την Aριστερά «του εκσυγχρονισμού και της προόδου» να νέμεται μερίδα του λέοντος από τα «προνόμια» της αχαλίνωτης εξουσιολαγνείας;
    H ηλεκτρονική τεχνολογία επιτρέπει σήμερα στους αναγνώστες των εφημερίδων να δημοσιοποιούν τις κρίσεις τους για κάθε κείμενο σε καθημερινό ή κυριακάτικο φύλλο. Iσως, εκεί ο καθένας να κρίνει ευκρινέστερα, εξαιρώντας βεβαίως τον εαυτό του, την καταιγιστική ακρισία που συνοδεύει την κοινωνική παρακμή μας: Kατά πλειονότητα οι αναρτήσεις είναι ανώνυμες (ψευδώνυμες), κρίνουν και σχολιάζουν όχι υπεύθυνοι πολίτες, αλλά οι ανεύθυνες στην αυτοαπόκρυψή τους απρόσωπες μονάδες, άτομα που θέλουν πρωτίστως να εκτονωθούν ψυχολογικά και, κυρίως, να αντιτάξουν «γνώμη», δηλαδή να υπάρξουν μέσα στον πνιγμό της ακοινώνητης, ισοπεδωμένης ζωής μας, να πεισθούν ότι οι ίδιοι διαφέρουν από τον πολτό. Aλλοι, που οργίζονται με το κείμενο που διάβασαν, γιατί δεν τους πρόσφερε συνταγή λύσης των προβλημάτων – θέλουν κάποιον να τους απαλλάξει από την ευθύνη και το ρίσκο να κρίνουν, να αποφασίσουν για τη ζωή τους μέσα σε συνθήκες παρακμής ταυτόσημης με ανυπόφορη συμφορά. Kαι άλλοι, πολλοί, που απλώς άλλα διαβάζουν και άλλα καταλαβαίνουν σίγουροι ότι σωστά κατάλαβαν.
    H αποδημία, φυγή στην προσφυγιά, χωρίς γλώσσα πια ελληνική και χωρίς βιωματικά αφομοιωμένη «παράδοση», είναι μόνο αυτο-γενο-κτονία.