Η οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

    Προς Υπουργό Υγείας,
    κ. Άδ. Γεωργιάδη


    Αθήνα, 16/12/2013


    Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ


    Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
    Σας αποστέλλουμε με συνοπτικό τρόπο τις θέσεις του Συνδέσμου μας όσον αφορά την οργάνωση και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας και παραμένουμε στην διάθεση σας για αναλυτικότερη παρουσίαση ή τυχόν διευκρινίσεις.

    Η υγεία είναι το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο.
    Με βάση αυτή την παραδοχή, κάθε σοβαρό κράτος και κάθε ευνομούμενη και συντεταγμένη κοινωνία, οφείλει να έχει οικοδομήσει ένα σύστημα υγείας, το οποίο θα παρέχει το πολύτιμο αυτό αγαθό, σε όλους τους πολίτες του, ισότιμα, και σε όσο το δυνατόν υψηλότερο βαθμό ποιότητας.
    Αυτό το σύστημα υγείας οφείλει να είναι απλό, αποτελεσματικό και ωφέλιμο και να στοχεύει κατά πρώτο λόγο στην πρόληψη της διατάραξης της υγείας των πολιτών και κατά δεύτερο λόγο στην αποκατάσταση της υγείας όταν αυτή διασαλευθεί, δηλαδή στην διάγνωση της βλάβης και στην συνέχεια, στην σωστή θεραπεία.
    Οι τρεις παραπάνω ιδιότητες, υπηρετούνται απόλυτα με μια προϋπόθεση, τον σαφή διαχωρισμό μεταξύ πρωτοβάθμιας φροντίδας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης, ενώ θα πρέπει να εξασφαλίζεται και η συνεχής μετάδοση της γνώσης της ιατρικής επιστήμης καθώς και η προαγωγή της, με έναν τρίτο βαθμό, αυτόν της εκπαίδευσης των νέων ιατρών.
    Ακόμη, μια άλλη προϋπόθεση εξ’ ίσου σημαντική για την εύρυθμη λειτουργία ενός εθνικού συστήματος υγείας, είναι η ισότιμη πρόσβαση στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα υγείας, καθώς και η ελεύθερη επιλογή ιατρού και μονάδας υγείας από τους πολίτες, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο προάγεται ο υγιής ανταγωνισμός, με τελικό ωφελημένο τον πολίτη και την πολιτεία.
    Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι ο κεντρικός πυλώνας ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας.
    Είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στον οποίο στηρίζεται ένα αποτελεσματικό, χρήσιμο και ωφέλιμο για το πολίτη και την Πολιτεία σύστημα Υγείας.
    Δεν μπορεί να υπάρξει λειτουργικό και αξιόπιστο Εθνικό Σύστημα Υγείας, όταν δεν είναι σωστά σχεδιασμένη και άρτια οργανωμένη η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
    Και όταν μιλάμε για Εθνικό Σύστημα Υγείας αναφερόμαστε στη σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα Υγείας, όπου ο ένας συμπληρώνει και καλύπτει τον άλλον, με τελικό αποτέλεσμα την ωφέλεια που έχουν το κράτος και η κοινωνία των πολιτών, σε όλα τα επίπεδα.
    Η πρώτη προϋπόθεση, για την οργάνωση και την εύρυθμη λειτουργία της Π.Φ.Υ. είναι η εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικής μηχανογράφησης του συστήματος των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας, η επικαιροποίηση και κωδικοποίηση όλων των παρακλινικών εξετάσεων / ιατρικών πράξεων και ο διαρκής και συστηματικός έλεγχος όλων των μερών που συμμετέχουν σε αυτό το σύστημα υγείας, το οποίο αρχίζει από την επίσκεψη του πολίτη – ασθενή που χρειάζεται ιατρικές υπηρεσίες στον κλινικό ιατρό, την ανάγκη διενέργειας εργαστηριακών εξετάσεων, την επιστροφή του στο θεράποντα κλινικό ιατρό για την θεραπευτική του αγωγή (φαρμακευτικής ή επεμβατικής φύσεως), μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση της υγείας του με την χρήση άλλων ιατρικών υπηρεσιών (φυσικοθεραπείες, ιατρικά βοηθήματα, κλπ.).
    Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η συστηματικοποίηση του έργου του κλινικού ιατρού με την εφαρμογή διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων, τα οποία θα περιορίσουν σημαντικά τις δαπάνες για διαγνωστικές εξετάσεις και θεραπευτικές αγωγές στις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού, ελέγχοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την υπερσυνταγογράφηση και την πλασματική αύξηση της ζήτησης και στην μια και στην άλλη περίπτωση.
    Η τρίτη προϋπόθεση ενός επιτυχημένου συστήματος Π.Φ.Υ. είναι η σύμπραξη μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας (Σ.Δ.Ι.Τ.), οι οποίοι θα λειτουργούν με τους ίδιους όρους και κανόνες σε ισότιμη βάση και με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, για να αναπτύσσεται έτσι ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ τους, ο οποίος θα βελτιώσει ποιοτικά το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών και θα μειώσει το κόστος τους.
    Η τέταρτη προϋπόθεση είναι η οργάνωση συστήματος πρόληψης σε όλες τις ηλικίες και ομάδες του πληθυσμού για τις οποίες είναι απαραίτητος ο προληπτικός έλεγχος, ώστε να διατηρείται η καλή υγεία των πολιτών, η οποία πέραν της αυτονόητης αξίας που έχει, μειώνει το κόστος στο ασφαλιστικό σύστημα από την μείωση της νοσηρότητας και συνεπώς την μείωση του κόστους περίθαλψης αφ’ ενός και αφ’ ετέρου αυξάνει το Α.Ε.Π. της χώρας από την απρόσκοπτη προσφορά εργασίας των υγιών πολιτών.
    Τέλος, πρέπει να αρχίσει να ωριμάζει η σκέψη για τη δημιουργία ηλεκτρονικής κάρτας υγείας σε όλους τους πολίτες από τη πρώτη μέρα που έρχονται στη ζωή, η οποία θα είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα υγείας του καθενός, όπου θα καταγράφεται ότι αφορά την υγεία τους και την πορεία της, μια ενέργεια με τεράστια πρακτική αξία για την υγεία των πολιτών, αλλά και την ίδια τους τη ζωή.
    Όλα τα παραπάνω μέτρα έχουν πολύ μικρό κόστος και μπορούμε να εξετάσουμε την σχέση του παραγόμενου έργου με την οικονομική επιβάρυνση που δημιουργούν, συγκρίνοντας την απόδοση τους με εκείνη της υπάρχουσας κατάστασης, ώστε να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα για την καλύτερη και ωφελιμότερη πολιτική υγείας που πρέπει να ακολουθήσουμε στην χώρα μας.
    Εκτός από τις προτάσεις που αναφέρονται στην αρχή για την οργάνωση της Π.Φ.Υ., θα τελειώσω με προτάσεις για τους κανόνες λειτουργίας των φορέων που δραστηριοποιούνται στην Π.Φ.Υ.:
    Α) Πλήρης και γνήσια απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, χωρίς περιορισμούς και δεσμεύσεις.
    Β) Ισότιμη σχέση μεταξύ Δημοσίων και Ιδιωτικών παρόχων υγείας, με όρους και προϋποθέσεις που είναι ταυτόσημοι και στους δυο.
    Γ) Θέσπιση κριτηρίων ποιότητας για την αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας και συστηματικός έλεγχος για την εφαρμογή τους σε όλες τις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας (Δημοσίων και Ιδιωτικών). 
    Δ) Ξεκάθαροι και σταθεροί κανόνες συνεργασίας με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., ο οποίος θα μετατραπεί σε Εθνικό Ασφαλιστικό Ταμείο Υγείας, αποκλειστικά αγοραστής υπηρεσιών υγείας, συνάπτοντας συμβάσεις με όλους τους παρόχους υπηρεσιών Π.Φ.Υ. που το επιθυμούν και κατέχουν νόμιμη άδεια λειτουργίας.
    Ε)  Καθιέρωση κατώτατης ασφαλιστικής τιμής με επιστημονική έγκυρη κοστολόγηση όλων των παρακλινικών εξετάσεων και ιατρικών πράξεων και απελευθέρωση των παρόχων από τον περιορισμό της επιπλέον χρέωσης του ασφαλισμένου.

    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
    Το κράτος πρέπει να θέτει το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών υγείας, Δημοσίων και Ιδιωτικών, απαιτώντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε χαμηλές τιμές.
    Το κράτος δεν πρέπει να ανταγωνίζεται τους ιδιώτες, αλλά να συμπληρώνει τον ιδιωτικό τομέα όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν μπορεί να λειτουργήσει (παραμεθόριες περιοχές, ακριτικά νησιά, μικρά χωριά, κ.α.).
    Τέλος ένα σοβαρό και υπεύθυνο κράτος, πρέπει να ενθαρρύνει τους πολίτες στην διενέργεια προληπτικών ελέγχων, γιατί η έγκαιρη και σωστή διάγνωση εκτός από το ότι σώζει ανθρώπινες ζωές, εξοικονομεί κεφάλαια στο κράτος από μακροχρόνιες θεραπείες και από απώλεια χρόνου εργασίας.

     

    Ο Πρόεδρος                       Ο Γεν. Γραμματέας

    Γιώργος Βουγιούκας                Ιωάννης Καραμηνάς
    Ιατρός  Ακτινολόγος                      Βιοχημικός

    Ανακοίνωση - Ενημέρωση 16 12 2013 (Πληρωμές για Ιούλιο 2013)

    Αθήνα, 16/12/2013


    Ανακοίνωση – Ενημέρωση


    Σας κοινοποιούμε την Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης για τα  Διαγνωστικά Κέντρα – Εταιρείες και αφορά τις δαπάνες μηνός Ιουλίου 2013, καθώς και την αντίστοιχη που αφορά τα Διαγνωστικά Κέντρα – Φυσικά Πρόσωπα που αφορά τις δαπάνες μηνός Ιουνίου και Ιουλίου (μαζί), προς ενημέρωση σας.


    Διαγνωστικά Κέντρα – Εταιρείες (Μορφή pdf)
    Διαγνωστικά Κέντρα – Φυσικά Πρόσωπα (Μορφή pdf)



    Ο Πρόεδρος                           Ο Γεν. Γραμματέας
    Γιώργος Βουγιούκας                           Ιωάννης Καραμηνάς

    Iατρός  Ακτινολόγος                               Βιοχημικός

    Ανακοίνωση - Ενημέρωση 12 12 2013 (Προσφυγές κατά των ειδοποιητηρίων που έλαβαν τα Διαγνωστικά Κέντρα και εργαστήρια για το rebate και το claw back)

    Αθήνα, 12/12/2013


    Ανακοίνωση – Ενημέρωση
    Προσφυγή κατά ειδοποιητηρίων claw back και rebate


    Η αρχική μας θέση που αφορούσε τα ειδοποιητήρια για το claw back και rebate που είχαν αναρτηθεί στο σύστημα του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και είχαν αποσταλεί και στους παρόχους, ήταν απλή γνωστοποίηση και δεν περιείχαν υποχρέωση καταβολής. Επίσης, δεδομένης της ενημέρωσης από τον κ. Υπουργό ότι θα νομοθετήσει σύντομα αλλάζοντας τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις και των πρόδηλων λαθών που περιείχαν, θεωρήσαμε ότι επίκειται τροποποίησή τους και συνεπώς δεν απαιτείτο η δικαστική προσφυγή κατ’ αυτών που θα επιβάρυναν τους προσφεύγοντες.    Άλλωστε εκκρεμούν στο ΣτΕ οι Αιτήσεις Ακυρώσεως κατά των σχετικών μέτρων.
    Όμως, πρόσφατα διαπιστώσαμε απροθυμία από πλευράς υπουργείου να προβεί σε άμεσες αλλαγές. Επίσης διαπιστώσαμε διάθεση να παραμείνει το σύστημα έτσι όπως έχει ακολουθώντας παρελκυστική τακτική. Ταυτόχρονα φοβούμαστε μήπως ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προβεί σε έκνομες ενέργειες, όπως να συμψηφίσει ποσά χωρίς να προβεί σε νέες καταλογιστικές αποφάσεις, δημιουργώντας νομικά προβλήματα στην μεταγενέστερη δικαστική προσβολή των πράξεων.
    Μετά από τα ανωτέρω, συστήνουμε ότι οι πληττώμενοι θα πρέπει να προσφύγουν δικαστικά, ατομικά κατά των ανωτέρω ειδοποιητηρίων και μάλιστα εντός προθεσμίας 60 ημερών από τότε που έλαβαν γνώση.
    Εν προκειμένω, οι ενημερωτικές επιστολές που αφορούν στο clawback και rebate μπορούν να προσβληθούν με προσφυγή ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, δεδομένου ότι η Απόφαση προέρχεται από την Κεντρική Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που εδρεύει στην Αθήνα.
    Η προθεσμία άσκησης προσφυγής είναι 60ημερη, άρα για rebate: 30/12 (μετρώντας από 29/10, όταν και αναρτήθηκε στο σύστημα e-ΔΑΠΥ) και για clawback: 13/1 (μετρώντας από 12/11, αντίστοιχα). Η προθεσμία μπορεί να είναι μεγαλύτερη εφόσον κάποιος πάροχος πληροφορήθηκε αργότερα το ποσό, όπως αυτό προκύπτει από τα αρχεία καταγραφής του ηλεκτρονικού συστήματος που τηρεί ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
    Προκειμένου να καλύψουμε το δυσβάστακτο έξοδο για τους παρόχους καταφέραμε να περιορίσουμε το συνολικό έξοδο για τους παρόχους μέλη μας  για την άσκηση (σύνταξη και κατάθεση) της προσφυγής στο ποσό των € 600 ανά προσφυγή (περιλαμβανομένου του παραβόλου κατάθεσης, των λοιπών εξόδων και του ΦΠΑ) αναθέτοντας αυτές τις νομικές ενέργειες στην Δικηγορική Εταιρεία Κατσίκης Ευάγγελος – Καλαματιανού και Συνεργάτες, με την οποία συνεργάζεται ο Σύνδεσμος μας. Στην ανωτέρω δικηγορική εταιρεία μπορείτε να απευθυνθείτε είτε απευθείας (τηλ. 210 8224775, φαξ 2108223881, email. info@kklegal.eu ) είτε μέσω του Συνδέσμου μας.


    Ο  Πρόεδρος                       Ο  Γεν. Γραμματέας
    Γιώργος Βουγιούκας               Ιωάννης Καραμηνάς
    Ιατρός Ακτινολόγος                    Βιοχημικός

    Ανακοίνωση - Ενημέρωση 12 12 2013 (Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής)

    Αθήνα, 12/12/2013


    Ανακοίνωση – Ενημέρωση


    Στη Βουλή των Ελλήνων, το πρωί της χθεσινής ημέρας 11/12/2013, έγινε συζήτηση στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων για την εφαρμογή συστήματος Π.Φ.Υ. από τον Υπουργό Υγείας κ. Άδ. Γεωργιάδη, Βουλευτές των κομμάτων και φορείς που υπηρετούν τον χώρο της υγείας.
    Στην επιτροπή προσεκλήθη και παρέστη ο Πρόεδρος του Συνδέσμου μας κ. Γιώργος Βουγιούκας, ο οποίος και τοποθετήθηκε για την λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας, εκφράζοντας της θέσεις του Συνδέσμου στον Πρόεδρο της Επιτροπής κ. Δ. Κρεμμαστινό, την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και τους Βουλευτές των υπολοίπων κομμάτων της Βουλής.
    Εδόθη έμφαση στο γεγονός ότι σε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας του οποίου η Π.Φ.Υ. είναι ο κεντρικός του πυλώνας πρέπει να υπάρχει ισότιμη σύμπραξη μεταξύ του Δημόσιου και του Ιδιωτικού τομέα Υγείας, οπού ο ένα συμπληρώνει και καλύπτει τον άλλο για να εξασφαλιστεί έτσι ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ αυτών των δύο τομέων, ο οποίος μαζί με την δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής γιατρού και μονάδας υγείας από τους πολίτες, θα βελτιώσει άμεσα την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και θα μειώσει τον προϋπολογισμό του κράτους για την Π.Φ.Υ.
    Επιπλέον εξέφρασε τη θέση μας ότι ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. πρέπει να μετατραπεί σε Εθνικό Ασφαλιστικό Φορέα Υγείας, αποκλειστικά αγοραστής υπηρεσιών υγείας, τις οποίες θα αγοράζει για λογαριασμό των ασφαλισμένων του είτε από τον ιδιωτικό, είτε από τον δημόσιο τομέα της Π.Φ.Υ., ο οποίος σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Υγείας όπως δήλωσε ο Υπουργός Υγείας θα ανήκει πλέον στο Ε.Σ.Υ.


    Ο Πρόεδρος                                                Ο Γεν. Γραμματέας
    Γεώργιος Βουγιούκας                                      Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                                               Βιοχημικός