12/05/2015 - Ανοιχτή Επιστολή

    Αθήνα, 12/05/2015

    ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ 

       Έχουν παρέλθει πάνω από 100 ημέρες που έχει τις τύχες της πατρίδας στα χέρια της, η “για πρώτη φορά αριστερή Κυβέρνηση” , χρονικό διάστημα ικανό και τυπικά αλλά κυρίως ουσιαστικά, για να αξιολογήσει τη νέα διακυβέρνηση  και τον τρόπο διαχείρισης των κρίσιμων θεμάτων που αφορούν τους πολίτες και την χώρα, κάθε καλόπιστος πολίτης.
       Και ένα από τα κρισιμότερα θέματα, αν όχι το πιο κρίσιμο, είναι ο χώρος της υγείας, αφού ασχολείται με το πολυτιμότερο αγαθό της ζωής που είναι η υγεία, η οποία αν διασαλευθεί, όλα τα άλλα δεν έχουν καμία απολύτως αξία.
       Αναγκαζόμαστε να απευθυνθούμε σε όλους τους πολίτες, κυρίως όμως σε αυτούς που έχουν την ευθύνη του Υπουργείου Υγείας στα χέρια τους, γιατί η κατάσταση στην οποίαν έχουν περιέλθει όλες οι μονάδες υγείας της χώρας μας, δημόσιες και ιδιωτικές, πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας αλλά και δευτεροβάθμιας νοσοκομειακής περίθαλψης, είναι απελπιστική και εάν δεν αλλάξει κάτι, πολύ γρήγορα θα γίνει τραγική.
       Και θα πρέπει να γίνει κάτι άμεσα, γιατί όσον αφορά τον κλάδο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στον οποίο δραστηριοποιούμεθα, που είναι και ο βασικότερος πυλώνας κάθε συστήματος υγείας, θα πρέπει να θυμίσουμε σε όλους, από τον Υπουργό Υγείας μέχρι τον πολίτη της πλέον απομακρυσμένης περιοχής της πατρίδας μας, κάποιες αλήθειες οι οποίες θα πρέπει άμεσα να οδηγήσουν την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας  στις αλλαγές εκείνες που θα αποτρέψουν τη βέβαιη πτώση του σημαντικότερου πυλώνα του Εθνικού Συστήματος Υγείας, υπό την ευρεία του έννοια. Θυμίζουμε λοιπόν ότι, οι ιδιωτικές μονάδες εργαστηριακής ιατρικής (Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια) :
       1) Εξυπηρετούν πάνω από το 90% των ασφαλισμένων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (δηλαδή το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού της χώρας), αφού τα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. έχουν χρόνο αναμονής πάνω από 3 μήνες ακόμη και για απλές διαγνωστικές εξετάσεις, ενώ τα εργαστηριακά τμήματα του Π.Ε.Δ.Υ. (πρώην ιατρεία Ι.Κ.Α.), είτε δεν λειτουργούν καθόλου είτε υπολειτουργούν λόγω έλλειψης ιατρικού ή παραϊατρικού προσωπικού, αντιδραστηρίων ή/και άλλων αναλώσιμων υλικών.
       2) Παρέχουν τις ιατρικές τους υπηρεσίες στους πολίτες άμεσα, με αξιοπρέπεια, σε ποιοτικούς και καθαρούς χώρους και με ταχύτατη παράδοση αξιόπιστων αποτελεσμάτων.
       3) Δαπανούν για κάθε εξεταζόμενο ένα σεβαστό ποσό χρημάτων για αντιδραστήρια και άλλα αναλώσιμα υλικά, απαραίτητα για να επιτελέσουν το ιατρικό τους έργο, χωρίς να υπολογίζεται η μισθοδοσία προσωπικού (ιατρικό, παραϊατρικό, διοικητικό και άλλο προσωπικό), οι ασφαλιστικές εισφορές του προσωπικού, τα λειτουργικά έξοδα (φως, νερό, τηλέφωνο, ενοίκιο, γραφική ύλη κ.λ.π.), καθώς και τα έξοδα αγοράς, λειτουργίας και συντήρησης πανάκριβων μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας, απαραίτητων για τις διαγνωστικές εξετάσεις που εκτελούν.
       4) Κοστίζουν στο κράτος, δηλαδή στους φορολογούμενους πολίτες, 2 με 3 φορές λιγότερο από ότι εάν οι ίδιες εξετάσεις πραγματοποιούνταν στις δημόσιες δομές, αφού αποζημιώνονται με τιμές που δεν έχουν αναπροσαρμοστεί από το 1991, ενώ σε αρκετές από αυτές τις διαγνωστικές εξετάσεις ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έχει επιβάλλει νέες ασφαλιστικές τιμές αρκετά χαμηλότερες και απ’ αυτές του κρατικού τιμολογίου του 1991.
       5) Πληρώνονται με αρκετούς μήνες καθυστέρηση, ενώ τα 2 προηγούμενα χρόνια (2013 και 2014) τους έχουν επιβληθεί με έναν μνημονιακό νόμο δύο ανήθικα, αντιδημοκρατικά και αντισυνταγματικά μέτρα, το μέτρο της αυτόματης επιστροφής δαπανών (claw back) και το μέτρο της αναγκαστικής έκπτωσης (rebate), μέσω των οποίων τους αρπάζουν πίσω πάνω από το 50% της αποζημίωσης των διαγνωστικών εξετάσεων που έχουν πραγματοποιήσει στους ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., μολονότι τα Διαγνωστικά Κέντρα και Εργαστήρια είναι υποχρεωμένα να εκτελούν όλες τις διαγνωστικές εξετάσεις που αναγράφονται στο ηλεκτρονικό παραπεμπτικό του ασφαλισμένου, λόγω της σύμβασης που έχουν υπογράψει με τον Οργανισμό, καθιστώντας τους παρόχους εργαστηριακής ιατρικής κατ’ αυτόν τον τρόπο, στην κυριολεξία σύγχρονους σκλάβους.
       6) Απασχολούν 15.000 άτομα προσωπικό στις 3.500 περίπου μονάδες τους που είναι διασκορπισμένες σχεδόν σε όλη την επικράτεια, εξασφαλίζοντας σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας και συμβάλλοντας σε μεγάλο βαθμό στην καταπολέμηση της ανεργίας και στην αύξηση του Α.Ε.Π. της χώρας μας.
       7) Ζητούν από συστάσεως του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και μετ’ επιτάσεως, την εφαρμογή ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος μηχανογράφησης άμεσα συνδεδεμένου (online) με όλους τους εμπλεκόμενους και τη δημιουργία ισχυρού ελεγκτικού μηχανισμού με συνεχή παρακολούθηση και σε πραγματικό χρόνο (real time) όλων των δεδομένων που παράγονται, για να καταστεί έτσι δυνατή η καταπολέμηση της προκλητής ζήτησης, της συναλλαγής και της διαφθοράς, ενώ προτείνουν διαχρονικά την εφαρμογή διαγνωστικών πρωτοκόλλων για τον περιορισμό της σπατάλης διαγνωστικών εξετάσεων και την προστασία των χρημάτων των ασφαλισμένων.
      Θυμίζουμε ακόμη ότι, οι ιδιωτικές μονάδες παροχής εργαστηριακής ιατρικής (Διαγνωστικά κέντρα και Εργαστήρια), έχουν πληρωθεί μόνο την προκαταβολή του Ιανουαρίου τρέχοντος έτους (2015), ενώ τους οφείλονται οι αποζημιώσεις 6 και 5 μηνών αντίστοιχα για τα έτη 2013 και 2014, καθώς και τα υπόλοιπα των προκαταβολών όλων των μηνών από την έναρξη λειτουργίας του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δηλαδή και των τριών ετών 2012-2014.
       Επιπλέον, τους οφείλονται αρκετά ακόμη ποσά από τα ασφαλιστικά ταμεία της προ Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εποχής (2008-2011), μολονότι  και τα ποσά αυτά είναι «κουρεμένα», με αποτέλεσμα λόγω μηδενικής ρευστότητας όλες οι ιδιωτικές μονάδες εργαστηριακής ιατρικής όντας υπερχρεωμένες, να είναι στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και της οικονομικής καταστροφής.
       Μετά την καταγραφή όλων των παραπάνω πραγματικών δεδομένων, χωρίς ίχνος υπερβολής, καθίσταται εύκολα αντιληπτό ότι οι ιδιωτικές μονάδες εργαστηριακής ιατρικής πολύ σύντομα θα καταρρεύσουν και τότε θα αναδειχθεί σε όλο της το εύρος η ανθρωπιστική κρίση, αφού οι πολίτες δεν θα μπορούν να πραγματοποιούν σχεδόν πουθενά τις αναγκαίες διαγνωστικές εξετάσεις τους, πολλές εκ των οποίων θα είναι κρίσιμες για την ίδια τους τη ζωή, ενώ θα βρεθούν χωρίς εργασία οι 15.000 εργαζόμενοι των μονάδων αυτών και στην απόλυτη εξαθλίωση οι ίδιοι και οι οικογένειες τους.
        

    Ο Πρόεδρος                                  Ο Γεν. Γραμματέας
    Δρ Γεώργιος Βουγιούκας                         Ιωάννης Καραμηνάς
    Ιατρός Ακτινολόγος                                  Βιοχημικός

    08/05/2015 - Προσωρινή διακοπή των ηλεκτρονικών εφαρμογών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.

    Αθήνα, 08/05/2015

    ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ


       Σας κοινοποιούμε ανακοίνωση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με την οποία μας ενημερώνουν για την προσωρινή διακοπή των ηλεκτρονικών εφαρμογών του Οργανισμού, αύριο Σάββατο 09/05/2015, προς ενημέρωση σας.

    Ανακοίνωση (LINK)


         Ο Πρόεδρος                                  Ο Γεν. Γραμματέας
    Δρ Γεώργιος Βουγιούκας                         Ιωάννης Καραμηνάς
    Ιατρός Ακτινολόγος                                  Βιοχημικός

    07/05/2015 - Παραπληροφόρηση ή λαϊκισμός

    Αθήνα, 7.5.2015

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

     ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ Ή ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ

       Πάνω που αναθαρρήσαμε με την θέσπιση της επιτροπής διαπραγμάτευσης και την – για πρώτη φορά από συστάσεως Ε.Ο.Π.Υ.Υ.- ουσιαστική συζήτηση επί του πλαισίου συνεργασίας των διαγνωστικών κέντρων με τον Οργανισμό, έρχεται η αθεράπευτη λαϊκίστικη, παλαιοκομματική και ανόητη νοοτροπία της Διοίκησης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. σε αγαστή νοοτροπία με τον Υπουργό Υγείας να γκρεμίσουν κάθε προσπάθεια προόδου, με την αναγγελία υπολογισμού της συμμετοχής του ασφαλισμένου επί της ασφαλιστικής τιμής και όχι της τιμής Φ.Ε.Κ., εμφανίζοντας το μέτρο και ως δήθεν φιλολαϊκό.
       Η συγκεκριμένη εξαγγελία ΕΞΑΠΑΤΑ τους πολίτες. Η συμμετοχή υπολογίζεται επί της υψηλότερης τιμής Φ.Ε.Κ. όχι για να κερδίζουν οι πάροχοι, αλλά για να χρηματοδοτείται ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Γι’ αυτούς που δεν ξέρουν, ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. αποζημιώνει τον πάροχο (θεωρητικά πάντα, γιατί στην πράξη τον «κουρεύει» πάνω από το 50%) αφαιρώντας την συμμετοχή του ασφαλισμένου κατ’ απόλυτο νούμερο και όχι ως ποσοστό.      Συνεπώς, εάν μειώσει την συμμετοχή του ασφαλισμένου ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. θα πρέπει να πληρώσει περισσότερα!
    Αντίστοιχη πρόβλεψη για αύξηση των κονδυλίων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. όμως δεν προβλέπεται. Συνεπώς, ο υπό παραίτηση εδώ και τρίμηνο, Πρόεδρος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και ο πολιτικός του προϊστάμενος σχεδιάζουν να «περάσουν» το κόστος στους παρόχους μέσω του claw back. Τέτοιου είδους πολιτικές όμως ο κος Κουρουπλής κατήγγειλε όταν ήταν στην Αντιπολίτευση. Με τα χρήματα των άλλων κάνει εύκολα «κωλοτούμπες», ειδικά όταν είναι να λαϊκίσει επί πλέον.
       Δείξαμε καλή θέληση και υπεύθυνη συμπεριφορά. Βάλαμε πλάτη, καίτοι οι αποφάσεις του Προέδρου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. συστηματικά τείνουν στην καταστροφή των ιδιωτών παρόχων. Δείξαμε ανεκτικότητα ακόμα και όταν η άγνοια των διοικούντων ξεπερνά κάθε όριο φαντασίας. Δεν ανεχόμαστε όμως τον εμπαιγμό.
       Ρωτάμε:
       1. Γιατί δεν μπορεί το Υπουργείο Υγείας 3 μήνες μετά, να χαράξει μια σαφή πολιτική διαχείρισης των εισφορών των εργαζομένων που διαχειρίζεται ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ., όλων μας δηλαδή και ενεργεί σαν να παίζει Μονόπολη;
       2. Γιατί δεν μπορεί το Υπουργείο Υγείας να ορίσει επιτέλους έναν αξιόπιστο άνθρωπο που να διοικήσει τον Οργανισμό;
       3. Γιατί, ενώ όταν ο Υπουργός Υγείας ήταν στην αντιπολίτευση κατακεραύνωνε τους κκ Γεωργιάδη και Βορίδη, εφαρμόζει τις δικές τους πολιτικές, τις οποίες εισηγείται ο Πρόεδρος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στο Υπουργείο;
       4. Γιατί δεν έχει εφαρμόσει ακόμα (κατά παράβαση του νόμου) τους «κόφτες» στις διαγνωστικές εξετάσεις;
       5. Γιατί όλα τα μέτρα περιορισμού των δαπανών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παραμένουν στα λόγια;
       6. Γιατί θεσπίζει επιτροπές δήθεν «διαπραγμάτευσης» όταν λαμβάνουν αποφάσεις μόνοι τους εν κρυπτώ;
       Θυμίζουμε στους πολίτες ότι ο ΕΟΠΥΥ διαχειρίζεται τα δικά τους (και δικά μας) λεφτά. Ο ΕΟΠΥΥ αποτελεί τον μεγαλύτερο Οργανισμό της χώρας. Διαχειρίζεται κονδύλια ύψους 6,5 δις (!!!) Η ποιότητα της διαχείρισης αυτής είναι άθλια. Κυριολεκτικά σπαταλά πόρους, αντί να τους κατευθύνει στον σκοπό του, αυτόν της παροχής υπηρεσιών υγείας.
       Ζητάμε να διασφαλιστεί ότι ο πολίτης θα βρίσκει παρόχους για να υποβληθεί στις εξετάσεις του, θα λαμβάνει υπηρεσίες με αξιοπρέπεια και συμπόνια στην δυσκολία του.
       Ζητάμε επιτέλους να τελειώσουν τα ψεύτικα και μεγάλα λόγια για δήθεν αναμόρφωση του συστήματος και να ληφθούν απλά, δίκαια και έξυπνα μέτρα.
       Ζητάμε επιτέλους ένα καλύτερο επίπεδο διοίκησης. Και κοινή λογική! Όχι άλλο λαϊκισμό!    

           Ο Πρόεδρος                                  Ο Γεν. Γραμματέας
    Δρ Γεώργιος Βουγιούκας                         Ιωάννης Καραμηνάς
    Ιατρός Ακτινολόγος                                  Βιοχημικός

    23/04/2015 - Παρατηρήσεις και προτάσεις για την ανακοστολόγηση διαγνωστικών εξετάσεων

    Αθήνα, 23/04/2015
    Αρ. Πρωτ. : 34

    Προς
    Πρόεδρο Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ. Δημ. Κοντό
    Κοινοποίηση
    Υπουργό Υγείας, κ.  Παν. Κουρουμπλή
    Αν. Υπουργό Υγείας,  κ. Αν. Ξανθό
    Πρόεδρο Π.Ι.Σ., κ. Μ. Βλασταράκο
    Δ/ντη Στρατηγικού Σχεδιασμού, Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κ. Φ. Ρηγάτο

    Παρατηρήσεις και προτάσεις για την ανακοστολόγηση διαγνωστικών εξετάσεων


     
       Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, 

      Αναφορικά με την πρόταση ανακοστολόγησης διαγνωστικών εξετάσεων που αποστείλατε στον Π.Ι.Σ. στις 07/04/2015 με αρ. πρωτ. οικ.13120, με κοινοποίηση και στον Σύνδεσμο μας, στοχεύοντας (κατά δήλωσή σας) στον εξορθολογισμό των τιμών, στον έλεγχο της δαπάνης των διαγνωστικών εξετάσεων και στην εξοικονόμηση πόρων για τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., ζητώντας ταυτόχρονα τις παρατηρήσεις και προτάσεις μας. Σε απάντηση αυτού του αιτήματός σας, σας αποστέλλουμε αυτήν την επιστολή στην οποία κάνουμε κάποιες επισημάνσεις (παρατηρήσεις) και διατυπώνουμε τις θέσεις μας..
       Δεν μπορούμε παρά να επισημάνουμε ότι η πρόταση σας δεν αφορά ανακοστολόγηση στις τιμές των διαγνωστικών εξετάσεων (που δεν έχουν αναπροσαρμοστεί από το 1991) αλλά υποκοστολόγηση στις τιμές όλων ανεξαιρέτως των εργαστηριακών εξετάσεων βιολογικών υλικών, μολονότι γνωρίζετε ότι κάποιες εξ αυτών αποζημιώνονται κάτω και από το κόστος τους, όπως έχει αναγνωρίσει και το ΣτΕ.
       Η δεύτερη επισήμανση αφορά την λανθασμένη σύγκριση που κάνετε με εργαστήρια που επεξεργάζονται δείγματα για λογαριασμό τρίτων, όπου αυτονόητα το κόστος διενέργειας των εξετάσεων είναι μικρότερο, αφενός μεν λόγω του μεγάλου όγκου των δειγμάτων που επεξεργάζονται και αφετέρου λόγω της απουσίας του κόστους που απαιτείται σε υλικά, προσωπικό και λειτουργικά έξοδα του μεμονωμένου εργαστηρίου κατά την διάρκεια της προσέλευσης του εξεταζόμενου για αιμοληψία και την παραλαβή των απαντήσεων του (διαχείριση εξεταζομένων).
       Η τρίτη επισήμανση εστιάζεται στην συγκριτική μελέτη που κάνετε όσον αφορά τη δαπάνη που απαιτείται για την πραγματοποίηση ενός μεγάλου αριθμού εξετάσεων που διενεργούνται σε μία μεγάλη Νομαρχιακή Μονάδα Υγείας, με την αποζημίωση που καταβάλει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (όταν και εάν την καταβάλλει) σε συμβεβλημένο ιδιώτη πάροχο. Και σε αυτήν την περίπτωση ο υπολογισμός σας είναι λανθασμένος, γιατί πέραν της οικονομίας κλίμακος που δημιουργείται από τον μεγάλο όγκο των δειγμάτων που εκτελούνται στην Ν.Μ.Υ., δεν υπολογίζονται οι αμοιβές ιατρών, κόστος λειτουργίας λογιστηρίου, κόστος καθαρισμού χώρων, ενοίκιο κτηρίου, αποσβέσεις τεχνολογικού εξοπλισμού, κόστος συντήρησης τεχνολογικού εξοπλισμού, κόστος συντήρησης μηχανογράφησης, κόστος διαχείρισης μολυσματικών αποβλήτων, κόστος πιστοποιητικού ποιότητας (ISO) και εξωτερικού ποιοτικού ελέγχου, κόστος ενδεχόμενων βλαβών τεχνολογικού εξοπλισμού, Φ.Π.Α. σε αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και οι φορολογικές επιβαρύνσεις.
       Επιπλέον, ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για όσες εξετάσεις ασφαλισμένων του εκτελούνται στις δημόσιες δομές (εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων ή εργαστηριακά τμήματα Π.Ε.Δ.Υ., εφόσον αυτά λειτουργούν), αποζημιώνει με το 100% της τιμής του κρατικού τιμολογίου και όχι με το 85% των μειωμένων ασφαλιστικών τιμών που καταβάλει στους ιδιώτες παρόχους και αυτές «κουρεμένες» κατά 50%, μετά την επιβολή των αντισυνταγματικών και ληστρικών μέτρων της αυτόματης επιστροφής δαπανών (claw back) και της αναγκαστικής έκπτωσης (rebate).
       Η τελευταία επισήμανση αφορά την σύγκριση των τιμών των κυριότερων διαγνωστικών εξετάσεων που αφορούν βιολογικά υλικά ή εξετάσεις αξονικής και μαγνητικής τομογραφίας, όπως ισχύουν σήμερα στη χώρα μας, με τις τιμές που ισχύουν για τις ίδιες εξετάσεις στη Γερμανία και στη Σουηδία. Και στην περίπτωση αυτή το συμπέρασμα που εξάγεται για το κόστος των εργαστηριακών εξετάσεων βιολογικών υλικών είναι εσφαλμένο, διότι και εδώ ισχύουν οι προηγούμενες επισημάνσεις μας για τον όγκο των διενεργούμενων εξετάσεων, αλλά κυρίως διότι οι τιμές αντιδραστηρίων και τεχνολογικού εξοπλισμού είναι 2 με 3 φορές χαμηλότερες από ότι κοστίζουν στην χώρα μας. Από την άλλη μεριά δεν γίνεται καμία ειδική αναφορά για την τιμή αποζημίωσης των απεικονιστικών εξετάσεων στις δύο αυτές χώρες, που είναι 2 με 3 φορές πάνω από την τιμή που αποζημιώνει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. τους συμβεβλημένους παρόχους, παρά μόνο μία μικρή υποσημείωση που εξαντλείται σε μιάμιση σειρά στο κείμενο των συμπερασμάτων, μολονότι και σε αυτήν την περίπτωση το κόστος απόκτησης αυτών των μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας είναι πολύ μικρότερο στην Γερμανία, αφού είναι η χώρα παραγωγής αυτών των μηχανημάτων.
       Αντί λοιπόν η Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και οι υπεύθυνοι της Γενικής Δ/νσης Οργάνωσης και Σχεδιασμού Αγοράς Υπηρεσιών Υγείας του Οργανισμού να προσπαθούν να κάνουν και πάλι οριζόντιες περικοπές και να καταφεύγουν στην επιβολή των άδικων, αντισυνταγματικών και ληστρικών μέτρων του claw back και του rebate, μέσα στην αγωνία τους να παραμείνουν εντός των ορίων ενός άκρως ελλειμματικού προϋπολογισμού που έχουν ορίσει για τις πραγματικές ανάγκες σε διαγνωστικές εξετάσεις των ασφαλισμένων του Οργανισμού, θα πρέπει επιτέλους κάποια στιγμή να περάσουν από τα λόγια στις πράξεις και να εφαρμόσουν όλα όσα εδώ και πολλά χρόνια τους προτείνουμε συνεχώς και σε κάθε ευκαιρία και τα οποία είτε για λόγους ανικανότητάς είτε για λόγους σκοπιμότητάς, δεν υλοποιούνται.
       Επαναλαμβάνουμε για μία ακόμα φορά τα μέτρα τα οποία πρέπει να εφαρμόσετε για να πετύχετε τον εξορθολογισμό των δαπανών για διαγνωστικές εξετάσεις, να περιορίσετε σε μεγάλο βαθμό τη σπατάλη, να εξαλείψετε την προκλητή ζήτηση και να πατάξετε τα φαινόμενα διαφθοράς..
       Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να γίνει άμεσα μία αναμόρφωση του καταλόγου των διαγνωστικών εξετάσεων, γατί περιλαμβάνει αρκετές εξετάσεις οι οποίες σήμερα δεν εκτελούνται λόγω παρωχημένης τεχνολογίας, ενώ άλλες μνημονεύονται 2 και 3 φορές με διαφορετικές ονομασίες και όσες παραμείνουν να ανακοστολογηθούν με επιστημονικό και έγκυρο τρόπο, με τη συνδρομή του Κ.Ε.Σ.Υ. και των ιατρικών επιστημονικών εταιρειών, λαμβάνοντας υπόψη την Ελληνική πραγματικότητα και όλες τις οικονομικές παραμέτρους που ισχύουν στην χώρα μας. Θυμίζουμε ότι μία τέτοια εργασία έχει ήδη εκπονηθεί πριν 5 περίπου χρόνια από τους καθηγητές Κυριόπουλο-Σουλιώτη-Αθανασάκη και υπάρχει καταγεγραμμένη για άμεση χρήση. Η επικαιροποίησή της είναι εξαιρετικά απλή και γλιτώνει τα στελέχη σας από την βάσανο των ταξιδίων στο εξωτερικό σε αναζήτηση μεθόδων κοστολόγησης εξετάσεων.
       -> Άμεση εφαρμογή των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων για τον περιορισμό των διαγνωστικών εξετάσεων στις πραγματικές ανάγκες των ασφαλισμένων. Παρότι όλοι ευαγγελίζονται την αναγκαιότητά της εν τούτοις εδώ και 15 χρόνια δεν υλοποιείται.. Είναι απορίας άξιον ότι ακόμα και σήμερα, 8 μήνες μετά την Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή των συνταγογραφικών οδηγιών και τον αριθμητικό περιορισμό συνταγογράφησης διαγνωστικών εξετάσεων ανά ιατρική ειδικότητα, το τελευταίο αυτό μέτρο ακόμα δεν έχει εφαρμοστεί από το ηλεκτρονικό σύστημα της Η.ΔΙ.ΚΑ., μέτρο το οποίο από μόνο του μπορεί να περιορίσει σε σημαντικό βαθμό τις αδικαιολόγητες διαγνωστικές εξετάσεις.  

       -> Πλήρης ηλεκτρονική μηχανογράφηση όλου του συστήματος παραγωγής και εκτέλεσης διαγνωστικών εξετάσεων και διασύνδεση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. με όλους τους συνεργαζόμενους με αυτόν παρόχους, απευθείας (online) και σε πραγματικό χρόνο (real time).

       -> Δημιουργία ισχυρού ελεγκτικού μηχανισμού στελεχωμένου από αδιάφθορο και αδιάβλητο προσωπικό, για την συνεχή και αδιάλειπτη καταγραφή όλων των δεδομένων, από τη στιγμή της παραγωγής του παραπεμπτικού, την διενέργεια των διαγνωστικών εξετάσεων και την ανάγκη θεραπευτικής αγωγής προς τον ασφαλισμένο, με μηδενική ανοχή σε φαινόμενα διαφθοράς και με αυστηρές ποινές στους παραβάτες.
       Με την εφαρμογή των ανωτέρω προτάσεων, η δαπάνη των αναγκαίων διαγνωστικών εξετάσεων προς τους ασφαλισμένους του Οργανισμού, πιστεύουμε ότι θα κρατηθεί εντός των ορίων ακόμη και αυτού του ελλειμματικού προϋπολογισμού, ενώ με την εφαρμογή ενός μηνιαίου οικονομικού ορίου (plafond) σε κεντρικό επίπεδο, η ακριβής εκτέλεση του προϋπολογισμού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ακόμη και στην περίπτωση διενέργειας περισσότερων αναγκαίων διαγνωστικών εξετάσεων θα είναι διασφαλισμένη, αφού εάν η πραγματική ζήτηση διαγνωστικών εξετάσεων ξεπεράσει τον προϋπολογισμό, η εξέταση δεν θα αποζημιώνεται σε ιδιώτη πάροχο αλλά θα μπορεί να εκτελείται δωρεάν στις δημόσιες δομές.
        Ο Σύνδεσμός μας καλόπιστα θεωρεί ότι η υφιστάμενη κατάσταση (μέτρα rebate και claw back) προκαλούν έντονη στρέβλωση στην αγορά υπηρεσιών υγείας καθώς η τιμή με την οποία αγοράζει υπηρεσίες ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δεν είναι ενιαία (εν τέλει) αλλά διαφέρει ανά πάροχο (και όχι ανά είδος υπηρεσίας). Επιπλέον, η επιβολή (όπως το 2013 και 2014) των μέτρων εκ των υστέρων στερεί κάθε δυνατότητα προγραμματισμού στους παρόχους. Αντίστοιχα το μέτρο του plafond βλάπτει κυρίως τους ασφαλισμένους ενώ η άκριτη εφαρμογή του «νομιμοποίησε» όσους παρόχους είχαν παρανομήσει.
     Εν ολίγοις:
    - Η πρότασή σας δεν βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα.
    - Είναι άλλο ένα οριζόντιο μέτρο.
    - Είναι αποσπασματικό μέτρο, το οποίο από μόνο του μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της δαπάνης του Οργανισμού, πλην όμως δεν επιλύει το βασικό πρόβλημα που υφίσταται σήμερα.
    Προτείνουμε:
    - Την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού των δαπανών που αναλύσαμε ανωτέρω άμεσα.
    - Την πραγματική ανακοστολόγηση των εξετάσεων έτσι ώστε η τιμή αποζημίωσης του συνόλου αυτών να εξορθολογιστεί, χωρίς όμως στρεβλώσεις, με διασφάλιση της κατάργησης των μέτρων του rebate και του claw back που οδηγούν σε διαφορετικές τιμές αποζημίωσης της ίδιας εξέτασης ανάλογα με τον πάροχο, κάτι το οποίο είναι από ηθικής, λογικής και οικονομικής απόψεως ανεπίτρεπτο.
       Είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε μαζί σας συνολικές προτάσεις και λύσεις για τον εξορθολογισμό του συστήματος καθώς και να παράσχουμε τεχνική βοήθεια στην πραγματική ανακοστολόγηση των εξετάσεων.
     

        Ο Πρόεδρος                                  Ο Γεν. Γραμματέας
    Δρ Γεώργιος Βουγιούκας                         Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                                  Βιοχημικός