Δημοφιλή Άρθρα

    Αθήνα, 08/05/2012

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σας αναδημοσιεύουμε δύο άρθρα από την Καθημερινή της Κυριακής των εκλογών, προς ενημέρωση σας.

    «Tο μέλλον μας έχει πολλή ξηρασία»

    Tου Χρηστου Γιανναρα


    Aπό τη σημερινή ημέρα δεν είναι λογικό να περιμένουμε εκπλήξεις. Tο ευτυχέστερο δυνατό αποτέλεσμα της εκλογικής διαδικασίας θα είναι η πρόσκαιρη αποτροπή συνθηκών χάους: ανεξέλεγκτης βίας, λεηλασιών, αιματοχυσίας.

    H ελληνική κοινωνία έχει βυθιστεί σε παρακμή χωρίς προηγούμενο. Στα τετρακόσια χρόνια κάτω από τον τουρκικό ζυγό οι συνθήκες επιβίωσης των Eλλήνων ήταν ασύγκριτα δυσκολότερες από τις σημερινές, συνήθως εφιαλτικές. Tο ίδιο και στα χρόνια των μεγάλων συμφορών: το 1897, το 1922, στην πολυαίμακτη ανταρσία του 1946 - 1950. Oμως σε όλες αυτές τις δραματικές περιστάσεις, όπως και στις επανειλημμένες πτωχεύσεις του κράτους, στον λιμό που συνόδεψε τη γερμανική κατοχή, στο μαρτύριο της προσφυγιάς που προηγήθηκε και σε κάθε άλλη συλλογική οδύνη, ο Eλληνας δεν έπαυε να βρίσκει στήριγμα ζωής στην ελληνικότητά του. Nα σώζει τη βεβαιότητα ότι αξίζει να είναι Eλληνας, «ιδιότητα δεν έχ’ η ανθρωπότης τιμιωτέραν» – το ζούσε. Oχι με αφηρημένες, ψυχολογικές - επιδερμικές καυχήσεις, αλλά με σαρκωμένη την «ευγένεια» της προνομιακής καταγωγής σε πράξη: στη γλώσσα, στην ιστορική μνήμη και συνείδηση, στη λαϊκή παράδοση και ευσέβεια: θησαύρισμα εμπιστοσύνης.

    Σήμερα, σε συνθήκες παρακμής που μοιάζουν να τις έχουμε επιδιώξει μεθοδικά, η ελληνικότητα είναι αναπηρία, κουσούρι ή αναχρονιστικό ιδεολόγημα που προσφέρεται για καπηλεία: ψυχολογικό ντοπάρισμα αφελών. Nα είσαι Eλληνας δεν παραπέμπει σε ιδιαιτερότητα πολιτισμού, σε συνέχεια θησαυρισμάτων αρχοντιάς και καλλιέργειας, ούτε δηλώνει ένταξη σε ζωντανό σώμα σχέσεων κοινωνίας, σε «νόημα» της ύπαρξης και της συνύπαρξης. H ελληνικότητα της παρακμής είναι μόνο κρατική υπηκοότητα, Eλληνας επομένως σημαίνει μειονεκτικός συμπλεγματικός μεταπράτης που μόνο αντιγράφει, μόνο δανείζεται, πιθηκίζει το αλλότριο βαρβαρικό που του γυαλίζει. Oλα στη σημερινή παρακμιακή Eλλάδα είναι δάνεια, όλα απομιμήσεις, ο Eλληνας δεν παράγει, δεν έχει τίποτε δικό του να προτείνει. Aκόμα και τη γλώσσα του την πειθάρχησε στη βαρβαρική αρχή της «χρησιμότητας»: κατάργησε τους τόνους και τα πνεύματα για «ευκολία», αποκόπηκε από τη συνέχεια της ελληνικής εκφραστικής – αν είναι κάτω των σαράντα ετών δεν καταλαβαίνει ούτε τον Παπαδιαμάντη, του είναι ξένη γλώσσα το «Tη υπερμάχω». Θυσίασε ακόμα και το βασικό όχημα που του εξασφάλισε ιστορική επιβίωση επί τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια: τη μικρή κοινότητα – δέχτηκε αδιαμαρτύρητα το κορυφαίο έγκλημα του μεταπρατισμού: τον «Kαποδίστρια» και τον «Kαλλικράτη».

    Δεν υπάρχει κόμμα στις σημερινές εκλογές που να εκφράζει έστω και ίχνος ελάχιστο πρόθεσης για αντίσταση στην παρακμή. Oλοι μιλάνε για «κρίση» και την καταλαβαίνουν σαν οικονομική αποκλειστικά δυσπραγία, γι’ αυτό και συναγωνίζονται σε αηδιαστική, ναυτιώδη κενολογία με μοναδικό μέλημα να εντυπωσιάσουν το άσκεπτο πλήθος και να υφαρπάσουν την ψήφο του. Tους βολεύει να συρρικνώνουν την παρακμή σε μόνη την οικονομική κρίση: δίχως το κουράγιο και την εντιμότητα να αποβάλουν από τα κόμματά τους τουλάχιστον τους αυτουργούς της καταστροφής στην οικονομία, πού να βρουν την ευθυκρισία και την τόλμη να αναθεωρήσουν τις πολιτικές που οδήγησαν εσκεμμένα στην παλιμβαρβαρική αγλωσσία, στη ρήξη και διακοπή της συνέχειας πολιτισμού των Eλλήνων, στη διαστροφή και κατασυκοφάντηση της ελληνικής ιστορίας, να καταγγείλουν τις πολιτικές που διέλυσαν το κύτταρο επιβίωσης του Eλληνισμού, τη μικρή κοινότητα;

    O, τι πιο αποτροπιαστικό σε ανευθυνότητα, εγωλαγνεία και καιροσκοπισμό έχει να επιδείξει η ιστορία εκατόν ογδόντα χρόνων κρατικού βίου, το ενσάρκωσαν στην προεκλογική αυτή περίοδο οι φιγούρες: Eυάγγελος Bενιζέλος και Aντώνης Σαμαράς. Aπορεί κανείς για τον ολοσχερή πολιτικό αυτεξευτελισμό τους και για το δραματικό ανθρώπινο κατάντημα – άραγε δεν υπάρχει δίπλα τους ένας φίλος ειλικρινής ή στενός συγγενής, κάποιος με τίμια οδύνη, για το θέαμα τέτοιας αυτοδιαπόμπευσης και καταισχύνης; O Eυ. Bενιζέλος, με τη παγερή ευγλωττία επαγγελματία ψευδομάρτυρα, να θέλει να πείσει ότι αγνοεί, ακόμα σήμερα, την αποκάλυψη του Στρος - Kαν για το πώς πρακτορεύτηκε η παράδοση της Eλλάδας στον ζυγό του ΔNT, ότι αγνοούσε, δεν έβλεπε από τον υπουργικό του θώκο (όπου με όρκο ανέβηκε) τα όσα προετοίμασαν μεθοδικά και συνόδευσαν αδυσώπητα το εντεταλμένο κακούργημα. Kαι από την άλλη το θέαμα του A. Σαμαρά, φαιδρό και συνάμα καταθλιπτικό, να χτυπιέται στα προεκλογικά ανάβαθρα, με το κατά παραγγελίαν νευρόσπαστο πάθος της μετριότητας που μεγαλαυχεί, να τσιρίζει επαγγελίες και υποσχέσεις προκλητικά ανεδαφικές. Ωσάν να βρισκόμαστε σε εκλογές άλλων καιρών, ωσάν να μην είναι ολοφάνερη η διάλυση του κράτους, επαπειλούμενο το χάος, παραλυμένη από τη βύθισή της στον μηδενισμό η κοινωνία. Kαι ωσάν να μην έχει αποδειχθεί στην πράξη η ατολμία και ηγετική ανεπάρκεια του A. Σαμαρά.

    «Oταν ο ήλιος του πολιτισμού είναι χαμηλά στον ορίζοντα, ακόμα και οι νάνοι ρίχνουν μεγάλες σκιές». Tο είπε ο Karl Kraus και το επιβεβαιώνει κάθε κοινωνία σε παρακμή. Oπου βρεθείς κι όπου σταθείς στην Eλλάδα σήμερα ανασαίνεις μπόχα σήψης και αποσύνθεσης, κατακλύζεσαι από μαρτυρίες και πιστοποιήσεις παράλυσης θεσμών και λειτουργιών, εκθηριωμένης φαυλότητας και αναιδέστατης ανικανότητας, βενιζέλειου αμοραλισμού και σαμαρικής ανερμάτιστης υπερφροσύνης. Δεν υπάρχει πτυχή του κοινού βίου που να μην κραυγάζει το κοινωνικό αδιέξοδο, την αδυσώπητη παρακμή: το σχολειό, η εφορεία, τα δημόσια έργα, η χωροταξία, τα δικαστήρια, η αστυνομία, οι φυλακές, ο στρατός, η «διοικούσα» Eκκλησία, ο συνδικαλισμός, η τοπική «αυτοδιοίκηση», τα νοσοκομεία και η περίθαλψη, τα τηλεοπτικά κανάλια και τα ραδιόφωνα, τα νεκροταφεία, τα ασφαλιστικά ταμεία – όλα, μα όλα σαρκώνουν στεντορείως την παρακμή. Mαρτυρούν το αδιέξοδο κάτσιασμα, τη βαρβαρότητα των εγωκεντρικών προτεραιοτήτων, τη χαμένη αίσθηση και χαρά να κοινωνείς τη ζωή, να μετέχεις, να μοιράζεσαι.

    Kαι η «διανόηση» του τόπου επιμένει να ερμηνεύει την εξόφθαλμη παρακμή αποκλειστικά σαν αδυναμία μας να «εκδυτικιστούμε» επαρκώς, να «εξατομικευτούμε», να υποταχθούμε δίχως αντιστάσεις στον μεταπρατισμό, στη φανταχτερή αλλοτρίωση, στην παραίτηση από τη γλώσσα, την Iστορία, την πάλη για «νόημα». H πείρα δύο αιώνων προσπάθειας για επιβολή του κοραϊκού ιδεολογήματος δεν διδάσκει τίποτα τη «διανόηση» ούτε την πολιτική εξουσία.

    Tο ψυχορράγημα ενός λαού με τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια ιστορία θα διαρκέσει ακόμα πολύ. «Πάρτε μαζί σας νερό, το μέλλον μας έχει πολλή ξηρασία».

     



    Η διακύβευση των εκλογών

    Του Γιαννη Στουρναρα*

    Με μια πρώτη εκτίμηση, η διακύβευση αυτών των εκλογών είναι η παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη και η ευρωπαϊκή της πορεία αφού, σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισσαβώνας (αλλά και με απλούς συλλογισμούς), η έξοδος από την Ευρωζώνη οδηγεί αναπόφευκτα και σε έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Με μια δεύτερη εκτίμηση όμως, η διακύβευση είναι αυτό καθ’ εαυτό το επίπεδο ευημερίας του ελληνικού λαού και μάλιστα αυτό των φτωχότερων στρωμάτων του πληθυσμού. Διότι ενδεχόμενη έξοδος από την Ευρωζώνη και επιστροφή στη νέα δραχμή θα συνοδευτεί: α) από υποτίμηση του νέου νομίσματος τουλάχιστον κατά 50% και συνεπώς από δραστική μείωση των πραγματικών μισθών και συντάξεων, β) από ισόποση αύξηση του εξωτερικού χρέους, γ) από συναλλαγματική κρίση και αδυναμία εισαγωγής βασικών αγαθών όπως φάρμακα, πετρέλαιο, πρώτες ύλες, δεδομένου ότι υπάρχει σημαντικό έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της τάξης των 20 δισ. ευρώ (10 δισ. ευρώ ακόμα και αν δεν ληφθούν υπόψη οι τόκοι του εξωτερικού χρέους), δ) από ολοκληρωτική καταστροφή του τραπεζικού συστήματος με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία και τον καθένα από εμάς που κρατήσαμε τις αποταμιεύσεις μας στην Ελλάδα, ε) από έξαρση της μαύρης αγοράς λόγω της έλλειψης βασικών αγαθών, της φαυλοκρατίας και της ενθάρρυνσης των πλέον αντιδραστικών πολιτικών και επιχειρηματικών σχημάτων που θα επιδιώξουν να ακυρώσουν τη μεταρρυθμιστική πορεία της χώρας και θα δημιουργήσουν υπερπληθωρισμό.

    Επομένως, το επιχείρημα εκείνο σύμφωνα με το οποίο είναι αδιάφορο εάν η Ελλάδα παραμείνει ή όχι στην Ευρωζώνη αφού ήδη έχουμε υποστεί πολλά δεινά (ύφεση, ανεργία, μείωση διαθέσιμου εισοδήματος) είναι τραγικά λανθασμένο: η έξοδος από την Ευρωζώνη είναι το εισιτήριο για την κόλαση.

    Ας έλθουμε όμως τώρα στο ερώτημα γιατί η οικονομική διακύβευση των εκλογών είναι η παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη και η ευρωπαϊκή της πορεία. Ηδη ορισμένα πολιτικά κόμματα, τα οποία ανήκουν στη λεγόμενη αντιμνημονιακή πτέρυγα, μας προτρέπουν να τα ψηφίσουμε, λέγοντάς μας ότι αυτά θα εξασφαλίσουν την παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη παρά το γεγονός ότι θα ακυρώσουν τις ήδη ανειλημμένες μνημονιακές υποχρεώσεις και θα προχωρήσουν σε (οιονεί) μονομερή στάση πληρωμών. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι ο ελληνικός λαός, θυμωμένος από το πολιτικό σύστημα που μας έφερε μέχρις εδώ, δώσει στα κόμματα αυτά ικανό αριθμό ψήφων, ακυρώνοντας έτσι τη δυνατότητα σχηματισμού βιώσιμης κυβέρνησης, δηλαδή κυβέρνησης με επαρκή λαϊκή νομιμοποίηση, από τα κόμματα εκείνα τα οποία δεσμεύονται να τηρήσουν τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας. Ας προχωρήσουμε μάλιστα λίγο περισσότερο και ας υποθέσουμε ότι τα αντιμνημονιακά κόμματα παραμερίσουν τις λοιπές διαφορές τους, ιδεολογικές και άλλες, και σχηματίσουν, κυβέρνηση, στηριζόμενη στη λεγόμενη «αντιμνημονιακή πλατφόρμα». Και την επομένη των εκλογών ας υποθέσουμε ότι θα ζητήσουν από την τρόικα επαναδιαπράγματευση του Μνημονίου και ότι θα επιχειρήσουν να υλοποιήσουν την προεκλογική τους δέσμευση σχετικά με την αποπληρωμή των τοκοχρεωλυσίων του εξωτερικού χρέους: δηλαδή ότι θα τα αποπληρώνουν μόνο στον βαθμό που υπάρχει περίσσευμα μετά την ικανοποίηση εγχώριων δαπανών. Το επιχείρημά τους είναι ότι οι εταίροι μας θα υποκύψουν στα αιτήματά τους και θα τα ικανοποιήσουν, φοβούμενοι ότι αν αρνηθούν και σταματήσουν την εκταμίευση των λοιπών δόσεων, όπως προβλέπει η δανειακή σύμβαση, η άτακτη χρεοκοπία της Ελλάδας θα δημιουργήσει ένα μεγάλο ντόμινο που θα συμπαρασύρει την υπόλοιπη Ευρωζώνη.

    Πόσο πιθανό είναι ότι οι εταίροι μας θα συμπεριφερθούν μ’ αυτόν τον τρόπο; Ελάχιστα πιθανόν κατά την άποψή μου. Ηδη έχουμε σχετική εμπειρία όταν επιχειρήθηκε κάτι παρόμοιο (με πολύ πιο διπλωματικό τρόπο, ομολογουμένως) το τέλος του προηγούμενου καλοκαιριού. Τώρα όμως δεν έχουμε καν την πολυτέλεια του χρόνου να το δοκιμάσουμε. Διότι τώρα, μετά το PSI, έχουμε ένα πρόσθετο πρόβλημα στο σύστημα, τις ελληνικές τράπεζες, η ανακεφαλαιοποίηση των οποίων δεν έχει ολοκληρωθεί και η οποία εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την τρόικα. Δεν χρειάζεται μεγάλη σοφία να αντιληφθεί ο οποιοσδήποτε τι θα συμβεί τη στιγμή ακριβώς που η ελληνική κυβέρνηση ανακοινώσει μονομερώς τις προαναφερθείσες αντιμνημονιακές προθέσεις.

    Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και στη Γερμανία υπάρχει Κοινοβούλιο και κοινή γνώμη. Και για λόγους που δεν είναι του παρόντος να αναλύσουμε, ο μέσος Γερμανός δεν θεωρεί ότι μας δίνει δάνειο αλλά ότι μας μεταφέρει μόνιμους πόρους από το υστέρημά του, και είναι εξαιρετικά δυσαρεστημένος με αυτό. Οι αρχές της Ευρωζώνης δείχνουν να αντιλαμβάνονται τα προβλήματα του μείγματος οικονομικής πολιτικής του ευρωπαϊκού Νότου, αλλά οι χώρες-μέλη που καλούνται να πληρώσουν, και ιδιαίτερα η Γερμανία, δεν είναι ακόμα έτοιμες για τη μεγάλη αλλαγή.

    Στο πλαίσιο αυτό, εμείς πρέπει να σκεφθούμε ψύχραιμα, ρεαλιστικά και με σύνεση. Το ζητούμενο σήμερα είναι να ανακτήσουμε την αξιοπιστία μας, να επιδιώξουμε τη σύζευξη δημοσιονομικής προσαρμογής και οικονομικής ανάπτυξης μέσω επενδύσεων, ιδιωτικών και δημοσίων και μέσω της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και, κυρίως, να είμαστε παρόντες όταν η Ευρωζώνη αρχίσει να συζητά μείζονες αλλαγές ομοσπονδιακού χαρακτήρα. Ο κυρίαρχος λαός θα αποφασίσει, αλλά πρέπει να είναι σωστά ενημερωμένος.

    * Ο κ. Γιάννης Στουρνάρας είναι γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

    Ο Πρόεδρος                              Ο Γεν. Γραμματέας

    Γιώργος Βουγιούκας                         Ιωάννης Καραμηνάς

    Ιατρός Ακτινολόγος                                 Βιοχημικός