09/06/2015 - ΠΟΛ 1113 / 02.06.2015

    Αθήνα, 9/6/2015
    Αρ. Πρωτ. : 35
      

        Προς: Την Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων,
        Κα Σαββαϊδου

    ΘΕΜΑ: ΠΟΛ 1113/2.6.2015  

       Αξιότιμη κα Σαββαϊδου,  

       Eξ αφορμής της δημοσίευσης της ΠΟΛ.1113/2.6.2015: Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 22, 22Α και 23 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167Α'), που υπογράφετε και δεδομένου ότι οι ισολογισμοί των περισσοτέρων εταιρειών μελών μας βρίσκονται ήδη στο τελικό στάδιο της κατάρτισης, ενώ πολλοί άλλοι έχουν ήδη δημοσιευτεί, θέλουμε να θέσουμε υπόψη σας το πρόβλημα που δημιουργεί η αντιφατική στάση της φορολογικής διοίκησης, να θέσουμε ερωτήματα διαχείρισης των προβλημάτων που δημιουργεί καθώς και να σας παρακαλέσουμε να διορθώσετε τις αβλεψίες.
       Εν προκειμένω και σχετικά με το αντικείμενο των εκπτώσεων που αναζητά ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής δαπανών (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού έκπτωσης (rebate) με βάση τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013, σας γνωρίζουμε ότι θεωρούσαμε πως το ζήτημα είχε αντιμετωπισθεί ικανοποιητικά με την ΠΟΛ 1191/12.8.2014 «Φορολογική μεταχείριση των ποσών επιστροφής κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (rebate), από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013», η οποία προέβλεπε ότι: «7. Ενόψει των ανωτέρω, όταν τα παραπάνω ποσά επιστροφής κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013 μπορούν να προβλεφθούν στη χρήση που αφορούν, βαρύνουν τη χρήση αυτή, διαφορετικά θα μειώσουν τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης εντός της οποίας εκκαθαρίζονται και εκδίδονται τα σχετικά στοιχεία».
       Η ΠΟΛ 1191/12.08.2014 υπήρξε και η βάση επί της οποίας καταρτίστηκαν και οι ισολογισμοί του έτους 2014 από τα μέλη μας. Η δε σχετική αντιμετώπιση κρίνεται ως ικανοποιητική διότι, όπως γνωρίζετε, τα μέλη μας αμφισβητούν την νομιμότητα και συνταγματικότητα των ανωτέρω «επιστροφών» και έχουν προσφύγει στα αρμόδια δικαστήρια απ’ όπου αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις.
        Η ανωτέρω ΠΟΛ επίσης κάλυπτε και την περίπτωση του έτους 2014, όπου άλλαξε (και πάλι) το σύστημα των επιστροφών και αντί για το μέτρο του claw back εφαρμόστηκε το σύστημα του plafond (Απόφαση Υπουργού Υγείας υπ’ αριθμ. Υ9/οικ. 70521/14.8.2014 (ΦΕΚ 2243 /τ. Β’ / 18-08-2014) «Βραχυπρόθεσμα και Μακροπρόθεσμα Μέτρα Ελέγχου της Συνταγογράφησης και Εκτέλεσης Εργαστηριακών Εξετάσεων»).
       Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την (αναίτια κατά την γνώμη μας) τροποποίηση της φορολογικής αντιμετώπισης των ποσών αυτών με την ανωτέρω ΠΟΛ.1113/2.6.2015, η οποία προβλέπει – για την φορολογική περίοδο από 1.1.2014, αναδρομικά, ότι «vii) Όσον αφορά στα ποσά εκπτώσεων που χορηγούνται από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας προς τον ΕΟΠΥΥ κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης πληρωμής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των ποσοστών του ΕΟΠΥΥ (rebate) με βάση τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013, αυτά μειώνουν τα ακαθάριστα έσοδα του έτους εντός του οποίου εκκαθαρίζονται και εκδίδονται τα σχετικά στοιχεία».
       Η σχετική αυτή πρόβλεψη είναι άστοχη και λανθασμένη κατά την γνώμη μας. Κατά πρώτον, εκδίδεται πολύ αργά και προκαλεί τεράστια προβλήματα στους παρόχους πολλοί εκ των οποίων έχουν ήδη δημοσιεύσει ισολογισμούς, ενώ όλοι οι υπόλοιποι είναι στο τελικό στάδιο της σύνταξής των. Επιπλέον, αναφέρεται σε δύο προϋποθέσεις «εντός του έτους εντός του οποίου εκκαθαρίζονται και εκδίδονται τα σχετικά στοιχεία».
       Όπως πρέπει να γνωρίζετε, ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. αρνείται να προβεί σε εκκαθάριση των απαιτήσεων των παρόχων υγείας και όπου το κάνει, αυτό γίνεται με την χρήση ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών (για παλαιές χρήσεις), όπου και πάλι η νομιμότητα των πορισμάτων τους αμφισβητείται. Συνεπώς, είναι πρακτικά αδύνατον να υπάρξει «εκκαθάριση» των απαιτήσεών μας και των ποσών «επιστροφής» εντός της ίδιας χρήσης.
       Επιπλέον, ακόμα και όταν ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προβαίνει σε συμψηφισμούς, αυτοί οι συμψηφισμοί δεν γίνονται επί εκκαθαρισμένων απαιτήσεων κατά την ρητή πρόβλεψη του νόμου. Η § 5 εδάφιο 2 της Αποφάσεως του Υπουργού Υγείας Υ9/οικ.39255 (ΦΕΚ 1202/Β’/12-05-2014) «Αντικατάσταση της υπ. αριθ. οικ. 77307/22-08-2013 απόφασης του Υπουργού Υγείας (ΦΕΚ 1789/Β’/2013) «Μηχανισμός αυτόματων επιστροφών («claw back») έτους 2013 δαπανών νοσηλείας, διαγνωστικών εξετάσεων και φυσικοθεραπείας» προβλέπει συμψηφισμό σε δύο στάδια, έναν αρχικό επί των υποβολών και έναν οριστικό και τελικό επί εκκαθαρισμένων οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Εκκαθάριση δεν προβλέπεται να γίνει στο σύντομο χρονικό ορίζοντα και οπωσδήποτε όχι εντός της χρήσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθεί και η επιπλέον απαίτηση της ανωτέρω πρόσφατης ΠΟΛ που εκδώσατε, δηλαδή η έκδοση του σχετικού παραστατικού.
      Για τα ποσά του Claw back και Rebate του 2013 ο ΕΟΠΥΥ τον Μάιο του 2014 απέστειλε ενημερωτικά σημειώματα συμψηφισμού των οφειλών του με τα ποσά που αφορούν τόσο το Claw back όσο και το rebate του 2013 χωρίς παράλληλα να ζητήσει την έκδοση πιστωτικού τιμολογίου. Παράλληλα το Δεκέμβριο του 2014 ενημέρωσε τους ιδιώτες παρόχους με το ατομικό πλαφόν του κάθε παρόχου για το 2014. Συνεπώς ο κάθε πάροχος μπορεί να προβλέψει τα ποσά του Claw Back και του rebate για το 2014.
      Σύμφωνα με την ΠΟΛ 1191 /12.08.2014 μας δίνεται η δυνατότητα να αναγνωρίσουμε και να μειώσουμε τα ακαθάριστα έσοδα του 2014  με τα ποσά του claw back και Rebate τόσο του 2013 όσο και του 2014. Ενώ σύμφωνα με την ΠΟΛ 1113/2.6.2015 δεν μπορούν  να αναγνωριστούν  για έκπτωση τα ποσά του Claw back και Rebate ούτε του 2013 ούτε του 2014 καθώς προαπαιτούμενο για την αναγνώριση είναι η έκδοση σχετικών στοιχείων.
       Όπως καταλαβαίνετε η πρόσφατη ΠΟΛ δημιουργεί τεράστια προβλήματα και παρακαλούμε θερμά για την απόσυρσή της.
       Εάν δεν προβείτε στην άμεση απόσυρσή της, τότε θέτουμε υπόψη σας τα εξής ερωτήματα:
       1. Θα θέλαμε να μας διευκρινίσετε με ποιον από τους δυο τρόπους θα πρέπει να χειριστούμε λογιστικά και φορολογικά  τα ποσά του  claw back και rebate τόσο για το 2013 όσο και για το 2014.
       2. Δεδομένου ότι η χρήση 2014 έχει ήδη κλείσει, πώς θα μπορέσουν οι πάροχοι, που είχαν σχηματίσει προβλέψεις, να εκδώσουν τα σχετικά παραστατικά που αναφέρει η νεότερη ΠΟΛ – με αναδρομική ισχύ;
       3. Ποια ποσά θεωρούνται «εκκαθαρισμένα» για τους σκοπούς της ΠΟΛ; Τα ποσά που προκύπτουν από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. βάση των χορηγηθέντων βεβαιώσεων φόρου; Βάση των στοιχείων των σημειωμάτων επιστροφών που μας έχουν αποσταλεί και αναφέρουν ότι τα ποσά θα επανυπολογιστούν; Βάση των στοιχείων που προκύπτουν από τα δικά μας λογιστικά συστήματα;
       4. Με βάση ποια – από τα ανωτέρω- και δεδομένης της αδυναμίας εκκαθαρίσεως των οφειλών εντός του αυτού οικονομικού έτους, θα εκδοθούν τα πιστωτικά τιμολόγια;
       5. Πώς θα αντιμετωπιστεί η εισαγωγή του συστήματος plafond για το έτος 2014;   Σας παρακαλούμε θερμά για τις ενέργειές σας.
       

    Ο Πρόεδρος                                  Ο Γεν. Γραμματέας
    Δρ Γεώργιος Βουγιούκας                         Ιωάννης Καραμηνάς
    Ιατρός Ακτινολόγος                                  Βιοχημικός